W dzisiejszym świecie rekrutacji grupą targetową są nie tylko osoby gotowe podjąć zatrudnienie tu i teraz. Wielu rekruterów nawiązuje współpracę ze światem nauki, aby budować świadomość i markę Pracodawcy już na etapie zdobywania wykształcenia i określania ścieżki zawodowej. Spotkania z przedstawicielami firm to dla uczniów szkół zawodowych i techników jedna z najbardziej atrakcyjnych form przygotowywania się do wejścia na rynek pracy. Jednocześnie okazuje się, że takie spotkania często kończą się dla uczniów rozczarowaniem i nie spełniają ich oczekiwań. Dlaczego taka forma współpracy, pomimo iż pożądana, jest tak nisko oceniana w praktyce? Co zrobić, aby nasza grupa docelowa — uczniowie, rzeczywiście chcieli dowiedzieć się więcej o potencjalnym pracodawcy? Na to pytanie odpowiedzi udziela nam Katarzyna Merska — Pietrak, Koordynator ds. Komunikacji i Koordynator kampanii Start do Kariery, Gumtree.pl
Jakiej formy współpracy oczekują uczniowie?
W przeprowadzonym przez Gumtree.pl pod koniec października 2018 roku badaniu ponad 59% ankietowanych uczniów zadeklarowało, że jedną z najbardziej pożądanych przez nich form współpracy szkoły z firmami byłoby organizowanie zajęć w firmach w ramach zajęć obowiązkowych. Prawie 45% uważa, że uczniowie powinni uczestniczyć w dniach otwartych w firmach. Pokazuje to jednoznacznie, że uczniowie chcą w sposób możliwie praktyczny i realny poznać specyfikę pracy w danym zawodzie. Jednocześnie niemal co trzeci uczeń wskazał, że dobrą formą współpracy byłyby spotkania z przedstawicielami firm ogólnie.
Jak oceniają dotychczasowe spotkania?
A jak w praktyce wygląda ocena takich spotkań przez uczniów? Niestety aż 17% ankietowanych wskazało, że dotychczasowe spotkania z przedstawicielami firm zdecydowanie nie spełniło ich oczekiwań. Również zapoznawcze wyjścia studyjne do firm nie zyskały uznania – po 12% uczniów uznało, że taka forma przygotowania do zawodu raczej nie spełnia ich oczekiwań, bądź zdecydowanie nie.
Jakie są przyczyny niskiej oceny spotkań uczniów w firmami?
Żeby poznać odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się dzieje, wystarczy wybrać się na organizowane przez dowolną szkołę ponadpodstawową targi bądź dni kariery.
Z założenia uczniowie, będący na „swoim terenie” powinni mieć ułatwiony kontakt z przedstawicielami firm i wyjść z takich spotkań z nową, użyteczną wiedzą na temat konkretnej branży czy wymagań w danej firmie. Tymczasem bardzo często przez większość takiego eventu naprzeciwko siebie stoją dwa obozy:
- Onieśmieleni uczniowie nie wiedzą, czy do przedstawiciela firmy powinni podejść już z gotowym CV, czy mogą go po prostu zapytać o to, jaki ma zawód, albo czy podoba mu się praca w jego firmie.
- Z drugiej strony są pracownicy, którzy rozglądają się, może nawet z uśmiechem, ale dalej tkwią na swoim stanowisku, czekając, aż któryś z nauczycieli wypchnie „ochotnika” do rozmowy.
Fajnie, jeśli Pracodawca pomyśli o takiej formie spotkania, która po pierwsze „przełamie lody” i ośmieli trochę młode osoby do, chociażby zadawania pytań, po drugie zaangażuje uczniów do jakiegoś zadania/dyskusji. Możemy też pokazać specyfikę pracy poprzez zadanie/projekt, przedstawić case’y z życia wzięte czy nawet zorganizować grę.
Dyrektorzy szkół średnich jako jeden z głównych problemów we współpracy z biznesem wymieniają:
- brak zasobów ludzkich po stronie firm,
- nieznajomość zasad funkcjonowania szkoły i niezrozumienie,
- wymagania względem otwartości i inicjatywy ze strony uczniów.
Dla wielu 15- i 16-latków, jest to często pierwsze spotkanie z potencjalnym pracodawcą. Nie mają oni odwagi i zwyczajnie wiedzy jak powinni się zachować, o co mogą pytać i jak pytać, aby uzyskać pożądane informacje.
Spotkania uczniów z przedstawicielami firm powinny przynosić korzyści obu stronom.
Rozmowa ma pozwolić uczniowi dowiedzieć się, jakie są wymagania w branży, która go interesuje, jakie wymagania stawia kandydatom dana firma. Podczas spotkania z przedstawicielem firmy uczeń powinien być zachęcony do zadawania pytań, aby dowiedzieć się jak najwięcej o Pracodawcy. Taka spokojna rozmowa na luzie pozwala na przełamanie lodów i zmniejszenie stresu przy kolejnych doświadczeniach na rynku pracy.
Z punktu widzenia firmy spotkania z uczniami są ważne ze względów rekrutacyjnych i employer brandingowych. Warto wziąć pod uwagę, że firmy współpracują ze szkołami, które kształcą uczniów w ich branży i zawodach, które są w danej firmie potrzebne. Jest to niewątpliwie jeden ze sposobów na długofalową politykę rekrutacyjną, która wymaga zaangażowania obu stron i dobrego zrozumienia grupy docelowej.