Obok Social Mediów nie sposób przejść obojętnie. Zwłaszcza gdy zależy nam na pozyskiwaniu nowych pracowników i budowaniu dobrej marki pracodawcy. Jak działać w mediach społecznościowych? Odpowiednia strategia, analiza i monitorowanie trendów to gwarancja skutecznej komunikacji w Social Mediach
Firma bez konta w mediach społecznościowych nie istnieje w internecie? Na pewno ma pod górkę, bowiem to właśnie dzięki nim może dotrzeć do nowych kandydatów, klientów czy innej określonej grupy docelowej. Jak? Sposobów jest wiele, warto skorzystać z tych najskuteczniejszych. W czasach wirtualnej rzeczywistości i szerokiego wykorzystywania technologii w codziennym życiu pracodawca nie może przejść obojętnie obok mediów społecznościowych. Jak z nich korzystać, by odnieść sukces?
– Wątek mediów społecznościowych warto zacząć od rozważań, gdzie umieścimy je w naszych strategiach marek pracodawców. W końcu Social Media pełnią nie tylko funkcje komunikacyjne. To przestrzeń wirtualna, w której funkcjonują ludzie, w tym nasze talenty, więc ich rola może, a nawet powinna znacząco wykraczać poza samo komunikowanie. – podkreśla Bartosz Furtak, Research & Strategic Employer Branding Lead z firmy doradczej Socjomania.
Słuchaj, monitoruj, analizuj
Planując rekrutacje z wykorzystaniem Social Mediów, należy pamiętaj o obraniu strategii i zbadaniu rynku. Przygotowanie podłoża pod dany proces rekrutacyjny w mediach społecznościowych jest istotne, jeżeli planujemy dotrzeć do konkretnego profilu kandydata.
- Social listening
- media monitoring
- i analiza treści, wykorzystywane przez firmy z naszego otoczenia
– to tylko niekóre z aktywności, ułatwiające zbadanie naszego “statusu” w mediach społecznościowych. Oprócz tego bardzo istotnym elementem planowania tam komunikacji jest śledzenie trendów. W tym dynamicznym środowisku nie wystarczy jednorazowa analiza, liczy się ciągłość prowadzonych badań. Jak słusznie zauważa Bartosz Furtak z Socjomanii: – Analizy możemy w uproszczeniu podzielić na te prowadzone ciągle, cyklicznie i ad hoc. Dodatkowo nasza komunikacja nie działa w próżni – do naszych grup docelowych docierają też inni pracodawcy. Jeśli chcemy rozumieć aktualne nastroje i trendy, nie możemy do analiz podchodzić raz na rok czy dwa przy okazji strategii – potrzebna jest ciągłość, regularność.
Wielowymiarowość komunikacji
Social Media to nie tylko nasz profil firmowy, to również dostępne fora, grupy branżowe czy wątki pod udostępnianymi postami. To również nasi obecni i przyszli pracownicy. Czy tego chcemy, czy nie to właśnie wpisy ludzi, moje, Twoje czy naszych pracowników mają lepsze wyświetlenia niż posty biznesowe firmy. O skuteczności i efektywności prowadzonych działań często zależy wewnętrze funkcjonowanie organizacji, a same wykorzystanie narzędzi nie jest gwarancją sukcesu w mediach społecznościowych.
Od personal do employee brandingu
Oprócz skupienia się na danej grupie docelowej równie istotne jest zadbanie o własny wizerunek w Social Mediach. Zanim zaczniemy budować wizerunek dobrego pracodawcy i prosić pracowników o aktywność na biznesowym profilu organizacji, warto zadbać o swój indywidualny profil w sieci. Jak podkreśla Adam Piwek, ekspert marki pracodawcy w HRlink i Goldenline: – Rekrutując, to od nas samych zależy, jak zostaniemy odebrani. Nasz profil i nasze działania w Social Mediach powinny być wzorcowe. Chcąc budować wizerunek marki pracodawcy, powinniśmy zacząć od siebie i zadbać o swój Personal Branding.
Od tego co pokazujemy, jak się komunikujemy i w jaki sposób rozmawiamy z naszymi odbiorcami w mediach społecznościowych zależy nasz wizerunek marki w internecie. Eksperci są zgodni, najgorszą rzeczą, jaką możemy zrobić jest zablokowanie komentarzy. – Media społecznościowe różnią się od Mass mediów przede wszystkim dwustronną naturą komunikacji. To już nie miejsce, gdzie marka nadaje komunikat, a odbiorca go odbiera. To miejsce, w którym z natury wchodzimy w dialog, a dialog to zarówno zgoda jak i jej brak. Musimy być otwarci na spotkanie z odmiennym od naszego zdaniem. – podkreśla Bartosz Furtak z Socjomanii.
Mimo że pod danym postem możemy dyskutować z jednym, niekiedy wulgarnym użytkownikiem, to odbiorcą danej konwersacji będą wszyscy, którzy weszli na nasz profil np. w poszukiwaniu informacji o nas, jako pracodawcy.
– W spornej kwestii być może nie przekonamy naszego dyskutanta, ale możemy przekonać tych, którzy to czytają. Kandydaci, którzy chcą do nas przyjść, czytają nie tylko nasze wpisy, ale również komentarze. Dlaczego? Bowiem to właśnie one pokazują kulturę komunikacji w naszej organizacji – zaznacza Adam Piwek z HRlink i Goldenline.
Nie warto blokować komentarzy i uciekać od trudnych konwersacji w sieci. Jeżeli mamy możliwość budowania komunikacji, róbmy to transparentnie i budujmy dobrą markę pracodawcy w mediach społecznościowych.
Angażuj pracowników
Członkowie organizacji mają potencjał do budowania marki pracodawcy, dlatego warto podjąć działania zachęcające do ich aktywności w mediach społecznościowych. – Nasza komunikacja w Social Mediach jako rekrutera, będzie inna niż komunikacja jako marki pracodawcy. Media społecznościowe to relacja dwustronna, w związku z tym nie tylko kandydaci, ale też pracownicy oczekują zaangażowania obydwu stron – tłumaczy Adam Piwek, ekspert marki pracodawcy w HRlink i Goldenline.
Jak angażować pracowników do komunikacji marki pracodawcy w Social Mediach? Aby wyjść ze swoją komunikacją na zewnątrz, najpierw należy zadbać o nią wewnątrz organizacji.
–Satysfakcja z pracy buduje lojalność i autentyczne ambasadorstwo, a aranżowane działania PR z wykorzystaniem pracowników szybko mogą obrócić się przeciwko nam. Wspierajmy zaangażowanie pracowników w ich komunikacji czy budowaniu eksperckiej marki osobistej, jednak dostosowujmy te programy do kultury organizacyjnej, celów czy momentu biznesowego – podkreśla Bartosz Furtak, Research & Strategic Employer Branding Lead z firmy doradczej Socjomania.
Warto pamiętać również o osobach, które już są zaangażowane w budowanie marki pracodawcy w sieci. Często robią to bez konieczności proszenia je o to. Jak możemy je wesprzeć? Zadbajmy o nich kompetencyjnie i wiedzowo. Dopiero na tej podwalinie warto budować programy employee advocacy czy budować komunikację pracodawcy z wykorzystaniem social ambasadorów.
ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze poradnik hr praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny trendy hr webinar webinar hr wydarzenia