Zaczynasz rekrutację – co robisz? Na pewno publikujesz ofertę pracy na jednym z popularnych portali. W przypadku stanowisk specjalistycznych prowadzisz sourcing na dane stanowisko, a następnie starasz się zainteresować swoją bazę kandydatów ofertą. Może nawet korzystasz z innych metod? Czy wiesz jednak, że do tematu możesz podejść od innej strony? Wszystkie Twoje działania bowiem, to przykłady prowadzenia rekrutacji online. Natomiast aby pozyskać odpowiednich kandydatów, możesz również działać poza obszarem internetu.
Weź udział w wydarzeniach branżowych
Zawsze bądź na bieżąco z wydarzeniami branżowymi, które odbywają się w Twoim regionie. W związku z nimi masz kilka opcji:
- Jeśli Twoja firma dysponuje odpowiednim budżetem, możecie pokusić się o zostanie sponsorem wydarzenia – dzięki temu Wasza organizacja będzie na nim promowana,
- Twoi pracownicy mogą również prowadzić prelekcję na danym evencie – pokażecie w ten sposób, jacy profesjonaliści u Was pracują,
- Często istnieje również możliwość wystawienia stoiska firmy – razem z kilkoma pracownikami rozmawiajcie z ludźmi, opowiadajcie im o Waszej organizacji i zachęcajcie do pracy w niej.
Ostatnia metoda jest najtańsza, jednak wymaga od rekrutera dużej pewności siebie i łatwości nawiązywania kontaktów. Możesz bowiem wziąć udział w wydarzeniu jako uczestnik – zagaduj wówczas inne osoby, które uczestniczą w wydarzeniu i w taktowny i nienarzucający się sposób pokaż, dla jakiej firmy pracujesz.
Czy opłaca się w ogóle podejmować takie działania? Jak najbardziej – nie tylko masz pewność, że dotrzesz bezpośrednio do Twojej grupy docelowej i skomunikujesz się z kandydatami, lecz również w przypadku dobrze przeprowadzonego działania, wrócisz do firmy z wieloma CV.
Targi pracy – czy warto?
Targi pracy to najpopularniejsza metoda rekrutacji offline, z której korzysta wiele firm. Dzięki nim zaznaczycie swoją obecność na rynku. Dodatkowo na pewno wrócisz z dużą ilością CV – często nawet tak dużą, że ciężko będzie Ci skontaktować się ze wszystkimi osobami. Pamiętaj jednak, że targi pracy są różne – niektóre nastawione są na studentów, inne na specjalistów. Rozeznaj się więc na rynku i wybierz te targi, które najbardziej odpowiadają Twoim potrzebom.
Zorganizuj dni otwarte i szkolenia w Twojej firmie
Po co ograniczać się do wydarzeń organizowanych przez firmy zewnętrzne? Zorganizuj event w siedzibie Twojej organizacji! Ciągle nie jest to standard na rynku, dlatego dzięki temu pozytywnie się wyróżnisz i umocnisz swój wizerunek pracodawcy. Po co to robić? Przede wszystkim będziesz mógł pokazać jaką organizacją jesteście od środka, jak wygląda Wasze biuro, jacy ludzie u Was pracują. Prościej będzie Ci również złapać kontakt ze wszystkimi uczestnikami, a dzięki temu łatwiejsze będzie przedstawienie im, kogo obecnie szukasz. Opcji masz tyle, ile przyjdzie Ci pomysłów do głowy.
Dni otwarte firmy są dobrym sposobem na pozyskanie osób dopiero wchodzących na rynek pracy, ale nie tylko. Możesz również w ten sposób dotrzeć do bardziej doświadczonych osób. W jaki sposób? Musisz przyciągnąć ich wydarzeniem, które wspomoże ich w rozwoju. Połącz więc dzień otwarty z darmowym szkoleniem z danej tematyki lub nawet z całym dniem warsztatów oraz wykładów. Możesz też cyklicznie organizować eventy branżowe w siedzibie Twojej organizacji – Ty jako rekruter również w nich uczestnicz i zachęcaj ludzi do aplikacji do Twojej firmy. Takie dni otwarte to jedna z metod nowoczesnej rekrutacji.
Akcje charytatywne
Niestandardowym pomysłem jest branie udziału w akcjach charytatywnych, jako przedstawiciel firmy. W ten sposób nie tylko promujesz Wasz wizerunek pracodawcy, lecz również robicie coś dobrego dla innych. Możecie się nawet pokusić o zorganizowanie własnej akcji charytatywnej.
Wszystko to brzmi pięknie – ale jak w taki sposób dotrzeć do Twojej docelowej bazy kandydatów? Zorganizuj tematyczną akcję – np. „Programiści wspierają Domy Dziecka” albo „Branża Automotive dla zwierzaków”. Dzięki takim działaniom dotrzesz do Twoich kandydatów. Pamiętaj jednak, aby wówczas skupić się na pokazaniu jaką firmą jesteście i co robicie, a nie na nachalnej rekrutacji!
Efekty widoczne od razu?
Efekty Twoich działań mogą nie być widoczne od razu. Może akurat nie trafiłeś dobrze z momentem, bo dana osoba nie szuka akurat pracy?
Patrz natomiast na Twoje działania jak na inwestycję w perspektywie długoterminowej. Dzięki nim zaistniejesz i zapiszesz się w pamięci potencjalnych kandydatów. Dodatkowo będą oni pamiętać, że Twoja organizacja wspiera rozwój i jest otwarta na nowe inicjatywy. Kiedy więc nadejdzie odpowiedni moment na szukanie nowej pracy kandydaci, z którymi nawiązaliście kontakt, odezwą się do Was.
Pamiętaj też, że ludzie częściej zapamiętują konkretne osoby, niż organizację. Wobec tego to Ty jesteś twarzą Twojej firmy i to Ciebie właśnie będą kojarzyć osoby, z którymi nawiązałeś kontakt. Pokaż się więc z jak najlepszej strony!