W kolejnych latach w dalszym ciągu będzie można zauważyć popularyzację streamingu video w wydarzeniach rekrutacyjnych i integracyjnych
Transmitowanie online dla widzów zdalnych każdego większego spotkania offline będzie normalnością. Pracodawcy będą zatrudniać specjalistów od wydarzeń online, które zaczną przypominać programy telewizyjne… jakością, dynamiką i przygotowaniem scenariuszowym – ale z tą różnicą, że inaczej niż w klasycznej TV – będą ukierunkowane na interakcję i zaangażowanie z odbiorcami. W 2023 roku spodziewam się rosnącej popularności komunikacji asynchronicznej w formie wideo. Coraz więcej treści będziemy przekazywać za pomocą krótkich, praktycznych filmów. Zarówno tych służących w powtarzalnych procesach, np. onboardingowych, jak i codziennych, operacyjnych spotkaniach projektowych. Dzięki temu ograniczymy liczbę video calli i napiszemy mniej maili. Slack w 2021 wprowadził możliwość nagrywania krótkich wideo w ramach swojej platformy, ale nadal królem tego segmentu narzędzi będzie Loom.
Eksperckość w wideo
Wideo już teraz staje się głównym kanałem demonstrowania eksperckości i komunikowania kultury organizacyjnej firm. Stąd jestem przekonany, że za rok dużym tematem będą wideo podcasty, czyli serie filmów produkowanych przez pracodawcę, w których główną rolę pełnią obecni pracownicy (wywiady, wypowiedzi indywidualne). Dzięki takim filmom kandydaci dowiedzą się więcej kulturze, klimacie i potencjalnych projektach. Obecni pracownicy mogą lepiej poznać innych członków zespołu – z którymi pracując zdalnie mają ograniczony kontakt. Wbrew obiegowej opinii – takie filmy nie muszą być krótkie. Ciekawa treść się obroni, jednocześnie wzmocni kulturę organizacji i wpłynie na jej eksperckość.
Pokazać autentyczność
W kanałach takich jak Instagram czy LinkedIn, a może także Goldenline – inaczej niż na YouTubie – nadal najważniejsza będzie atomizacja wideo, gwarantująca zwięzłość i umiejętność szybkiego przykucia uwagi. Jeden film – jeden temat. To podejście przełoży się na sposób planowania produkcji wideo employer brandingowych. Raczej w stronę tworzenia wielu krótkich filmów po kilkadziesiąt sekund niż jednego długiego, kilkuminutowego. W 2023 przygotowując treści wideo należy skupić się na autentyczności – im bardziej pachnie reklamą, tym gorzej. Widzowie staną się na to skrajnie wyczuleni. Dlatego przed kamerą będą stawać pracownicy, menedżerowie i właściciele firm. Im częściej będą nagrywać, tym lepiej się będzie ich oglądać. Nigdy nie będą idealni, ale to zrobi dobrze wizerunkowi pracodawcy. Poprawi się także jakość obrazu i dźwięku.
Coraz więcej z nas wie jak z konsumenckiego sprzętu i domowych warunków wycisnąć maksymalnie dobry efekt. 2026 W przyszłości część pracodawców odnajdzie się w wideo szczególnie dobrze. Profesjonalnie wyposażone studio do produkcji contentu wideo stanie się często spotykanym pomieszczeniem w wielu firmach. Zastąpi przedcovidową “dużą salkę konferencyjną”. Tam codziennie będą tworzone filmy kierowane do kandydatów, pracowników i klientów. Działy HR i marketingu zostaną rozbudowywane o zespoły wydawnicze, których zadaniem będzie wymyślenie i wyprodukowanie kolejnych formatów. Niektóre organizacje – szczególnie te, których biznes polega na unikalnym know-how – stworzą w oparciu o filmy oddzielne produkty (np. programy i kursy edukacyjne) i w ten sposób odkryją dla siebie nowy strumień przychodów.
Company placement?
Wkraczamy w czasy niekorzystnej demografii – na rynek pracy zacznie trafiać mniej ludzi niż z niego zejdzie. Stąd konkurencja o pracownika stanie się ostrzejsza. Pracodawcy zaczną wykorzystywać employer placement. Sięgną głębiej do kieszeni, by pokazać się kandydatom w znanych serialach i filmach na platformach streamingowych. Zastosują to, co na rynku dóbr konsumpcyjnych nazywamy product placementem. Miejsce pracy głównej postaci serialu stanie się motywem przewodnim scenariusza – zalążkiem akcji, miejscem wydarzeń, może pełnoprawnym bohaterem? Oczekuję, że w 2026 będziemy powszechnie wykorzystywać algorytmy generujące materiały wideo w zautomatyzowany sposób.
Po “nakarmieniu” programu komputerowego zdjęciami / nagraniami prawdziwej osoby wraz z próbkami jej głosu będziemy mogli wygenerować obraz osoby nierozróżnialny od rzeczywistego (alternatywnie wybierzemy hiperrealistyczny predefiniowany awatar dostępny w aplikacji). Następnie zaimportujemy tekst, który chcemy by został wypowiedziany. W kilka minut dostaniemy realistycznie nagraną “setkę”. Ta technologia spowoduje, że wszelkie proste materiały wideo oparte o “gadające głowy” będą nieskończenie prostsze i tańsze w realizacji. Podejrzewam jednocześnie, że tak wygenerowane treści wydawcy będą zmuszeni w widoczny sposób opisywać jako “computer generated footage”. Zakładam, że w 2026 granica pomiędzy tym co realne, a tym co wirtualne będzie coraz trudniejsza do narysowania i klarowne jej wskazywanie będzie społeczeństwu bardzo potrzebne.
Tiktokizacja wideo
W 2026 r. czeka nas tiktokizacja. Osoby wychowane na TikToku wejdą na rynek pracy oraz same zaczną zatrudniać. Tiktokowy styl filmów employer brandingowych będzie normą. Język krótkich, przykuwających uwagę klipów-memów zacznie stawać się naturalnym sposobem komunikacji z kandydatami i pracownikami. W takiej formie będą przekazywane także treści poważne i biznesowe. 40Biegłość w szybkim tworzeniu ciekawych filmów telefonem będzie umiejętnością przyszłości. Zapomnimy, że w 2020 TikTok kojarzył się nam tylko z infantylnością. Spodziewam się, także że za 4 lata zachwyt pracą i komunikacją zdalną opadnie i wahadło zacznie przechylać się w drugą stronę. Najbardziej awangardowi pracodawcy będą komunikować jako wyróżnik to, że rekrutują w stary, dobry offlinowy sposób: „spotkajmy się na kawę / lunch i porozmawiajmy” oraz „przyjdź do biura i poznaj zespół”. Trafią prosto w serca tych, którym w pracy zdalnej cierpią z powodu braku fizycznego kontaktu z zespołem.
Grzegorz Zięba, studio filmowe Ikona, agencja reklamowa 25wat. Tekst pochodzi z raportu HRlink i Goldenline People Trends 2026.
Zapisz się na newsletter HRlink
i otrzymaj dostęp do raportu
„People Trends 2026”
ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze poradnik hr praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny trendy hr webinar webinar hr wydarzenia