HRlink Blog

Jakie narzędzia mogą wspomóc Employer Branding?

narzędzia EB

Budowanie dobrej marki pracodawcy to skomplikowane zadanie dla wielu firm. Z pomocą przychodzi technologia, która umożliwia dotarcie ze swoimi działaniami do większej grupy odbiorców. Z jakich rozwiązań korzystać, żeby zainteresować potencjalnych kandydatów?

Z Employer Brandingiem jest jak z marketingiem. Biznes nie rozwinie się bez działań marketingowych. W EB praca jest produktem, który firma chce wypromować i dotrzeć w ten sposób do różnych talentów, które mogą ją zasilić. Jakie rozwiązania technologiczne mogą pomóc firmom w budowaniu marki pracodawcy?

Mnogość nowych rozwiązań

Aktualnie trudno być na bieżąco ze wszystkimi narzędziami, które pojawiają się na rynku i mogą pomóc firmom. Każdego dnia pojawia się coś nowego, kolejne narzędzie lub funkcja, która ma pomóc w prowadzeniu przedsiębiorstwa i promowaniu jego działań. Tempo rozwoju technologicznego, jakie można zaobserwować w ostatnich latach jest przerażające.

Employer Branding jest kluczowy w przyciąganiu wzroku kandydatów. Warto spojrzeć na to, co cenią ludzie i w jaki sposób można do nich dotrzeć. Można obserwować już zatrudnione osoby, ale również przypomnieć sobie, co było drażniące dla mnie jako aplikującego na różne stanowiska.

System ATS i boty

Rzetelny feedback to nieodłączny kompan firmy budującej swój pozytywny wizerunek. Jak odpowiedzieć dużej liczbie kandydatów? Czy można udzielić odpowiedzi każdemu i zadbać w ten sposób o brak negatywnych opinii w temacie kontaktu z aplikującymi osobami? Z pomocą przychodzą systemy ATS i funkcja automatycznych wiadomości.

W systemach ATS mamy do dyspozycji coraz więcej wbudowanych funkcjonalności, ale również zewnętrzne narzędzia m.in.: bramki sms, szablony mailowe, komunikatory, chatboty, czy nawet voiceboty do weryfikacji bazy. To udogodnienia, które umożliwiają dostarczanie feedbacku czy pozostanie w kontakcie podczas rekrutacji, a najbardziej przydatne są przy większej liczbie procesów lub rekrutacjach na dużą skalę, kiedy nie mamy możliwości bezpośredniego udzielenia informacji zwrotnej każdemu kandydatowi.

Podcast

Duża część społeczeństwa żyje w pełnym biegu, czym dostosowuje się do dynamicznego środowiska, o którym tak często się mówi. Ludziom brakuje czasu, żeby spokojnie usiąść i obejrzeć film lub przeczytać książkę. Łatwiejsze jest założenie słuchawek i włączenie podcastu albo audiobooka.

Podcasty mogą pomóc w budowaniu dobrej marki pracodawcy. Ich zaletą jest uniwersalność. Podcast można włączyć w dowolnym momencie i słuchać wykonując inne czynności, np. biegając. Jest to format uszyty pod obecne czasy, który dodatkowo pozwala przedstawić firmę i jej życie w sposób kreatywny i interesujący. Podcasty mogą zaciekawić nie tylko osoby z branży, ale również poszukujących pracy.

Wirtualny spacer

Poszukując odpowiedniego mieszkania, w niektórych ogłoszeniach można znaleźć opcję wirtualnego obejrzenia lokum. Jest to dobre dla osób, które są w innym mieście lub nie mają czasu na wizytę. Czy można coś podobnego wprowadzić do firm? Prawdopodobnie tak, ale w perspektywie kilku lat.

Może to posłużyć za jeden z etapów rekrutacji, ale również ciekawostkę dla pracowników, którzy na co dzień nie pojawiają się w biurach. Firma szukająca nowych rozwiązań i czerpiąca inspiracje z innych branż, może bardzo dużo zyskać wizerunkowo.

Social Media w EB

Do mediów społecznościowych, jako społeczeństwo, przenieśliśmy dużą część życia, często zapominając o prywatności. Tak samo stało się z marką pracodawcy, którą firmy budują i wspierają z wykorzystaniem m.in. swoich profili Goldenline czy LinkedIn.

Profil Pracodawcy Goldenline

Goldenline ofertuje narzędzie EB, jakim jest profil pracodawcy. Na stronie można zaprezentować firmę dzięki jej opisowi czy przedstawieniu wyznawanych wartości i zasad pracy. W rzetelnym budowaniu marki przydatne są zakładki z opiniami pracowników i listą zatrudnionych.

W profilu pracodawcy warto zamieścić firmowe aktualności, opis procesu rekrutacyjnego oraz aktualne oferty pracy, dzięki czemu użytkownicy serwisu mogą szybko sprawdzić interesujące ich informacje.

Co pokazywać na profilu firmowym?

Employer Branding potrzebuje prawdziwych ludzi. Nie oznacza to osób prowadzących profile firmowe, ale przede wszystkim wydarzenia, które są z nią związane. Każde miejsce pracy tworzą zatrudnieni, ich codzienne zmagania, atmosfera i aktywność. Na profilach i w treściach promujących markę lepiej unikać grafik z banków zdjęć. Nawet niedopracowana fotografia jednego z pracowników, po podpisaniu zgód na wykorzystanie wizerunku, przyniesie więcej korzyści niż zdjęcie ze stocka. Rzeczywistość ma ogromną przewagę nad nawet najpiękniejszą fikcją i obróbką. To dobrze widać na przykładzie formatu video – krótkie nagranie managera szukającego pracownika, w którym wyjaśnia, kogo szuka zapewni lepsze efekty niż profesjonalna, dopieszczona animacja.

Meta może wspomagać EB

Instagram Stories to jedno z narzędzi, które wykorzystują firmy, aby pokazać jak wygląda życie pracownicze. To dobra funkcja dla pracodawców, którzy aktywnie prowadzą swój profil. Atrakcyjnym rozwiązaniem dla osób, które interesują się danym przedsiębiorstwem lub pracą w nim jest możliwość obejrzenia od czasu do czasu, jak pracownicy z danych działów pokazują swoją codzienność.

Jak wykorzystywać Social Media w EB?

Najważniejszym aspektem skutecznego wspomagania Employer Brandingu przez media społecznościowe jest regularność zamieszczanych treści. Trudno zbudować wizerunek firmy poprzez losowe i niespójne ze sobą wpisy. Firma, która chce dobrze prezentować się w sieci, powinna postawić na pokazanie swoich wartości, wyróżników i działań w sposób jakościowy i spójny, tak aby wzbudzać zainteresowanie.

Działania po pracy

Z pomocą mogą przyjść pracownicy, którzy będą prowadzić swoje profile w sieci profesjonalnie i nie narażając wizerunku pracodawcy. Trudność polega na zachowaniu autentyczności, gdyż są to profile prywatne i część osób zamieszcza w nich luźniejsze bądź bardziej osobiste wpisy. Dlatego ważna jest aktywność, która jest odbierana dobrze przez społeczeństwo.

Pracownik wspomoże budowanie wizerunku firmy, kiedy będzie się dzielić swoją aktywnością fizyczną, udziałem w wolontariacie, eventach branżowych lub szkoleniach. Jeżeli taki pracownik dobrze odnajduje się w danej firmie, to może oznaczać, że pracodawcy wspierają zatrudnionych w realizacji ich pasji i ambicji. W końcu każdy pracownik staje się ambasadorem marki.

Komunikacja z otoczeniem

Profil nie wspomaga Employer Brandingu tylko swoim designem i treściami. Równie ważna jest aktywność na polu komunikacyjnym. W skrzynkach nie pracodawców nie brakuje nieodczytanych wiadomości z zapytaniami lub prośbami od innych użytkowników. To niekoniecznie sprzyja dbaniu o pozytywne opinie.

Ważne jest to, żeby podejmować tematy poruszane w tych wiadomościach, odpisywać zainteresowanym i być otwartym na kontakt. Budowanie marki polega również na budowaniu relacji z otoczeniem, nie tylko biznesowym. Dlatego cennym może okazać się monitorowanie wzmianek o firmie i warunkach pracy, żeby móc wyjaśniać nieporozumienia czy po prostu odpowiadać na pytania.

Jak dobierać narzędzia wspierające EB?

Oczywiście rozwiązań wspomagających budowanie marki jest znacznie więcej i nie wszystkie będą pasować do strategii każdej firmy. Najważniejsze jest to, żeby obserwować środowisko i poznawać możliwości, jakie daje nam technologia. Nasz Employer Branding może na tym wyłącznie skorzystać.

Zapisz się na newsletter HRlink

i otrzymaj dostęp do raportu

„Digital HR”

ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze poradnik hr praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny trendy hr webinar webinar hr wydarzenia

Lepszy sposób na rekrutację

Kompleksowy system rekrutacyjny, który zapewnia wsparcie na każdym etapie Twoich rekrutacji.