Obecnie coraz więcej firm zaczyna dostrzegać duże znaczenie dobrze przeprowadzonego procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Jednym z czynników niewątpliwie jest coraz większa świadomość kosztów rekrutacji – cały proces kosztuje nie tylko dużo czasu, lecz również pieniędzy. Jak zatem obniżyć koszty rekrutacji?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są koszty rekrutacji (te oczywiste i dodatkowe, które wspierają proces)?
- Jak automatyzacja pozwala zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze?
- Jakie czynność, niezbędne podczas rekrutacji, można zautomatyzować?
- Ile tak naprawdę czasu możesz zaoszczędzić dzięki automatyzacji?
Jakie są koszty rekrutacji?
- Koszt ogłoszenia / licencji – najbardziej oczywisty wydatek. Opublikowanie ogłoszenia na najpopularniejszych portalach kosztuje. Kandydaci odwiedzają różne job boardy, wobec tego nasze ogłoszenie publikujemy w kilku źródłach i koszt rośnie. W przypadku konieczności sourcingu na portalach, takich jak np. Linkedin lub Goldenline – trzeba również wykupić odpowiednią licencję.
- Czas pracy:
rekrutera – chcąc obliczyć koszt danej rekrutacji, podzielmy wynagrodzenie miesięczne rekrutera przez godziny pracy poświęcone na proces.
grafika – poświęcony na zaprojektowanie grafiki do ogłoszenia.
osoby decyzyjnej / technicznej – rekruter prowadzi cały proces rekrutacyjny, jednak nie podejmuje decyzji o zatrudnieniu. Zawsze z kandydatem musi się spotkać osoba decyzyjna, a w niektórych przypadkach również techniczna. Kosztem jest więc ich wynagrodzenie za czas spędzony na spotkaniach. Pamiętajmy, że podczas brania udziału w rozmowach z kandydatami, nasi pracownicy nie wykonują swoich obowiązków – czyli mówiąc prościej – nie przynoszą zysku firmie. To też wlicza się w koszt rekrutacji. - Honorarium agencji rekrutacyjnej – jeśli nie możemy sami sobie poradzić z obsadzeniem stanowiska, o pomoc trzeba poprosić agencję. Koszty rekrutacji są jednak znaczne. W przypadku rekrutacji specjalistów mówi o honorarium wynoszącym nawet 1,5/2 – krotność miesięcznego wynagrodzenia zatrudnionej osoby.
- Koszty dodatkowe – koszty ewentualnej kampanii promującej ogłoszenie (budżet reklamowy), koszt programu poleceń (jeśli takowy w firmie funkcjonuje).
Automatyzacja sposobem na oszczędności
Koszty procesu rekrutacyjnego są duże. Licząc kilkanaście rekrutacji miesięcznie, kwota może robić wrażenie.
Przy takiej skali, nawet małe oszczędności poczynione przy każdym z wakatów, mogą urosnąć do całkiem sporej sumy. Z pomocą przychodzi proces automatyzacji, który dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi HR-owych, można z łatwością wdrożyć w każdej firmie.
Dzięki automatyzacji można znacząco zmniejszyć czas, który rekruter poświęca na wykonywanie niektórych obowiązków. Oczywiście zatrudniłeś rekrutera do prowadzenia procesów rekrutacyjnych – jednak w czasie, który poświęca na powtarzalne czynności związane np. z tworzeniem i publikowaniem ogłoszeń na wielu portalach, czy też wrzucaniem CV do bazy – mógłby się zająć kolejnym procesem rekrutacyjnym. W efekcie stanowisko zostałoby szybciej obsadzone – co zagwarantowałoby firmie szybsze wdrożenie i zysk. Jeśli w Twojej organizacji nie macie aż tak dużej ilości wakatów – może okazać się, że przy wykorzystaniu automatyzacji – zmniejszy Ci się zapotrzebowanie na wakat rekruterski – co również oznacza oszczędność pieniędzy.
Jakie procesy można więc zautomatyzować?
- Publikacja ogłoszeń na wielu portalach równocześnie, bez konieczności czekania na akceptacje ogłoszenia przez opiekuna portalu (tzw. multiposting ogłoszeń rekrutacyjnych).
- Spływ CV bezpośrednio do systemu ze wszystkich źródeł.
- Automatycznie wysyłane podziękowanie za udział w rekrutacji oraz feedback dla odrzuconych kandydatów.
Jak wiele można zaoszczędzić dzięki procesowi automatyzacji?
System HRlink.pl daje dużo możliwości związanych z automatyzacją, co przekłada się na obniżenie kosztów rekrutacji.
Setki zadowolonych klientów pozwoliły nam na uzyskanie informacji, jak dużo czasu (a przy tym pieniędzy) oszczędzają nasi użytkownicy, dzięki korzystaniu z narzędzia wspierającego rekrutację.
Przyjrzyjmy się danym:
Standardowy czas wykonywania określonych zadań przez rekrutera to:
- 15 min – czas publikacji na 1 portalu
- 60 min – czas poświęcony na ręczne kopiowanie kandydatów ze skrzynki mailowej
- 17 – średnia liczba projektów rekrutacyjnych w miesiącu
- 5 – średnia liczba portali w jednym projekcie.
Po wykorzystaniu naszego systemu ATS w rekrutacji czas wykonania powyżej wymienionych czynności znacznie się skrócił!
- 60 min – oszczędzone na publikację ofert pracy (przy 1 projekcie)
- 1000 min (ponad 2 dni robocze) – oszczędzone przy publikacji oferty pracy w miesiącu
- 1500 min (2,5 dnia roboczego) – oszczędzone dzięki pełnej integracji z systemem ATS.
Dzięki wykorzystaniu multipostingu ogłoszeń rekrutacyjnych, oferowanego przez nasze narzędzie
HR-owe, rekruter oszczędza aż 17 h pracy, przy publikacji ogłoszeń oraz 17 h pracy przy pełnej integracji z portalami-spływ kandydatów w 1 systemie.
Te zaoszczędzone godziny bezpośrednio przekładają się na spadek kosztów prowadzenia procesu rekrutacyjnego.