Rekrutacja podobnie jak każda jednostka w organizacji musi szukać nowych dróg i rozwiązań. Co więcej, dział HR pełni kluczową rolą w budowaniu kultury innowacji, która przygotowuje grunt pod zmiany, optymalizację i nowy pomysły. Warto sprawdzić, jak robić to lepiej
Rekrutacja od kilku lat zyskuje bardzo duże wsparcie ze strony nowych technologii. Branża IT rozwija systemy dedykowane dla Human Resources, ale też powstają zupełnie nowe rozwiązania, których kilka lat temu jeszcze nie było na rynku. Coraz śmielej do pomagania rekruterom wykorzystuje się również możliwości AI czyli sztucznej inteligencji.
Pracownicy działów HR powinni szczególnie rozumieć i doceniać zalety szukania innowacyjnych rozwiązań i wdrażania w przedsiębiorstwie nowych technologii. Takie podejście warto pokazać poprzez rozpoczęcie zmian od własnego podwórka.
Przykłady innowacji, jakie może wdrażać w rekrutacji, to choćby:
- nowy system ATS
- narzędzia ułatwiające komunikację z kandydatami np. chatboty
- nowa metodyka pracy np. Scrum lub Agile
- wdrożenie nowych algorytmów ułatwiających np. selekcję kandydatów.
ATS najlepszą innowacją dla rekrutacji
System rekrutacyjny to podstawowe narzędzie w pracy działu HR. Gromadzi procesy w jednym miejscu, przyspiesza pracę i zwiększa efektywność pracowników. Jeśli zatem rozważasz wprowadzenie usprawnień i chcesz przenieść firmowe rekrutacje na wyższy poziom, to w pierwszej kolejności powinieneś rozważyć właśnie nowy system ATS.
Jeśli do tej pory radzisz sobie bez wsparcia dedykowanej technologii, to różnica w jakości pracy po implementacji profesjonalnego softu będzie z pewnością olbrzymia. Łatwość w dostępie do wszystkich danych, możliwość szybkiej selekcji i tagowania aplikacji, funkcje automatycznie wysyłające ustalone wiadomości do kandydatów – to tylko przykładowe funkcjonalności rewolucjonizujące czynności, które rekruter do tej pory musiał wykonywać codziennie przy nieporównanie większym wysiłku.
Ale nawet jeśli Twoja firma od dawna posiada już system ATS, to warto od czasu do czasu poddać go krytycznej analizie:
- Na ile spełnia Twoje oczekiwania?
- Jakie elementy przeszkadzają Ci w pracy?
- Jakich możliwości mu brakuje?
Jeśli wyniki ewaluacji nie będą zadowalające, to jest to sygnał potrzeby innowacji. Można wtedy porozmawiać z dostawą o rozwoju produktu lub poszukać na rynku softu, który bardziej odpowiada na potrzeby organizacji.
Włączaj w zmiany biznes
Każda większa zmiana w obszarze rekrutacji wpływa pośrednio na całą organizację i składające się na nią zespoły. Dlatego o każdej planowanej innowacji powinieneś informować Twoich współpracowników czyli managerów i liderów innych jednostek w firmie.
Wyjaśnij im motywy zmian, przedstaw planowany proces, a przede wszystkim oczekiwane rezultaty. Pamiętaj, że ludzie mają tendencję do skupiania się na swoim obszarze, dlatego kluczowym przekazem będzie dla nich informacja na ile i w jaki sposób dana zmiana wpłynie na ich pracę i zespoły.
Jeśli np. wprowadzasz nowy system ATS, to pokaż funkcjonalności, które mogą być ciekawe dla managerów – np. konta dedykowane hiring managerom umożliwiające łatwiejszy dostęp do CV kandydatów i szybszy przepływ komunikacji z rekruterem (taką funkcję posiada m. in. HRlink). Jeśli zmieniasz proces onboardingu czy offboardingu, to wyjaśnij nie tylko ogólny przebieg nowych ścieżek, ale też pokaż, czego konkretnie oczekujesz od liderów. Pamiętaj, by mówić językiem korzyści – wyjaśniaj na przykładzie, jakie będą pozytywne efekty zmian, co zostanie przyspieszone i co organizacja zyska dzięki wdrożeniu. Rekrutacja to przecież wspólny sukces.
Ważne jest również, by po podjęciu decyzji w zakresie potrzeby wprowadzenia danych zmian i wyborze dostawcy, wszyscy decydenci mówili jednym głosem. Nawet jeśli na etapie dyskusji dane osoby miały inne zdanie, to na etapie wdrożenia cały management powinien prezentować zespołowi spójne stanowisko. Ułatwia to pracownikom przyjęcie zmian i oswojenie się z nimi bez niepotrzebnego zamieszania.
Buduj kulturę innowacji
Jeśli Twoja firma stawia na ciągły rozwój, to musisz być świadomy konieczności odpowiedniego i ciągłego przygotowania Twoich pracowników. Co więcej, to właśnie dział HR odgrywa w tym procesie kluczową rolę. Waszym celem powinno być promowanie postawy otwartości na zmiany i szukania nowych rozwiązań. Wszyscy pracownicy powinni rozumieć, że status quo nie jest dla firmy wartością, a swoje wysiłki i pomysły powinni kierować ku przyszłości i szukaniu coraz to nowych i lepszych metod i dróg.
Zresztą kształtowanie kultury innowacji zaczyna się już na etapie każdej rekrutacji. Kompetencje, umiejętności i doświadczenie zawodowe – to wszystko jest oczywiście bardzo ważne, ale w perspektywie długofalowej równie istotne jest dopasowanie nowych pracowników do wartości i kultury organizacyjnej firmy. Inaczej może okazać się, że właśnie zrekrutowałeś świetnego specjalistę, ale jest to osoba torpedująca każdą zmianę i podburzająca przeciwko niej cały zespół.
Jak jeszcze możesz efektywnie kształtować w Twojej organizacji kulturę wspierającą innowacje? Skorzystaj z naszych pomysłów:
- wykorzystaj onboarding – pierwsze dni to kluczowy moment, by jasno pokazać pracownikowi, na jakiej postawie i wartościach firmie zależy
- Learning&Development – program L&D powinien być spójny z kulturą wspierania nowych pomysłów i budować odwagę do szukania nowych dróg
- doceniaj firmowych innowatorów – masz w zespole osoby szczególnie otwarte na innowacje lub chętnie zapoczątkowujące oddolne ulepszenia? Staraj się pokazywać je reszcie współpracowników jako wzorce do naśladowania
- firmowy think tank – stwórz grupę osób, która będzie regularnie się spotykać (np. co 3 miesiące) i wspólnie szukać obszarów potrzebujących wsparcia innowacji.
ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze poradnik hr praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny trendy hr webinar webinar hr wydarzenia