Program poleceń pracowniczych wpływa na efektywność rekrutacji i pomaga przyciągać nowe talenty do organizacji. Niestety w niektórych firmach nie spełnia swojej roli, bowiem pracownicy nie są do niego przekonani. Jak to zmienić? Przede wszystkim należy pamiętać, że polecenia pracownicze powinny przynosić korzyści każdej ze stron
Zaangażowanie pracowników w rekrutacje zwiększa jej efektywność a jednocześnie oszczędza koszty oraz czas trwania całego procesu. Co więcej, w świecie gdzie coraz trudniej o pozyskanie idealnego kandydata, polecenie kogoś, kto posiada odpowiednie kwalifikacje i jest gotów zatrudnić się w firmie, bywa na wagę złota.
Efektywniejsza rekrutacja dzięki obecnym pracownikom
Wdrożenie modułu poleceń pracowniczych gwarantuje skuteczniejsze pozyskiwanie kandydatów, którzy są dopasowani do danej kultury organizacyjnej. W końcu talenty przyciągają talenty. Nic więc dziwnego, że obecni pracownicy często otaczają się osobami, które reprezentują podobne wartości. Zależy Ci na efektywniejszej rekrutacji w firmie? Pora wdrożyć program poleceń pracowniczych. Tłumaczymy, jak przekonać do niego pracowników.
Zaplanuj proces
Odpowiedni plan to podstawa. Chcesz zaangażować pracowników w rekrutację? Zastanów się nad celem wdrożenia programu, ustal jego zasady, kanały komunikacji, skup się na korzyściach zarówno dla organizacji, jak i pracowników, zadbaj o odpowiednie narzędzia. Dopiero wtedy przejdź do zachęcania obecnych członków organizacji do aktywności w prowadzonych procesach rekrutacyjnych.
Poinstruuj pracowników
Regularnie informuj obecnych pracowników o prowadzonych rekrutacjach. Wykorzystaj dany kanał komunikacji w celu wysyłania akutalności dotyczących prowadzonych procesów. Udostępniaj zatrudnionym publikowane oferty pracy i przede wszystkim – jasno określ zasady prowadzonego programu poleceń. W tym celu najlepiej sporządzić instrukcję, która krok po kroku objaśni obecnym członkom organizacji, w jaki sposób mogą zaangażować się w rekrutację i co najważniejsze – jakie korzyści z tego tytułu otrzymają. Pamiętaj, że polecenia to dobra wola pracownika, a nie jego obowiązek. Dlatego warto jasno określić profity, na jakie może liczyć.
Wspieraj, nie tylko monitoruj
Aby polecenia pracownicze przyniosły oczekiwane efekty warto połączyć je z konkretnymi procesami rekrutacyjnymi np. poprzez system ATS. Moduł poleceń pracowniczych, który pozwala na szybką dystrybucję ogłoszeń o pracę wśród pracowników i jednocześnie pomaga monitorować efekty tych działań znacznie ułatwi pracę nie tylko rekruterom, ale również pracownikom, którzy w przyjazny i bardzo prosty sposób będą mogli polecać oferty pracy w gronie swoich znajomych i w sieciach społecznościowych.
Wskaż korzyści
Pracownik, który „przyprowadzi” do firmy idealnego kandydata na dane stanowisko powinien zostać odpowiednio nagrodzony. Programy poleceń pracowniczych przewidują różne formy gratyfikacji. Rodzaj, wysokość i system przyznawanych bonusów zależy od wewnętrznych ustaleń firmy. Najczęściej organizacje decydują się na nagrody pieniężne, których wartość jest jawna. Chcesz zaangażować pracowników w polecenia pracownicze? Ustal taką nagrodę, obok której trudno będzie przejść obojętnie.
Dbaj o firmę
Żaden pracownik nie poleci swojemu znajomemu firmy, w której po prostu źle się pracuje. Jeżeli chcesz, aby obecni członkowie organizacji byli zaangażowani w rekrutacje to najpierw zadbaj o ich komfort w firmie. Zadowolony pracownik to najlepsza wizytówka każdej organizacji, dlatego warto dbać o jego doświadczenia i budować pozytywną markę pracodawcy.
Nie zapomnij przypomnieć
Odpowiednio wdrożony system poleceń pracowniczych, który wspiera w podejmowaniu świadomych decyzji o zatrudnieniu to klucz do skutecznych rekrutacji i nowych talentów w firmie. Warto jednak raz na jakiś czas przypomnieć pracownikom o jego istnieniu.
Natłok obowiązków zawodowych i szereg nowych wyzwań często sprawiają, że zatrudnieni zapominają o korzyściach płynących z poleceń pracowniczych. W końcu to rozwiązanie przynosi profity zarówno dla organizacji, jak i pracownika. Dlaczego więc nie skorzystać z czegoś, co jest dobre dla wszystkich? 🙂
ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze poradnik hr praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny trendy hr webinar webinar hr wydarzenia