HRlink Blog

Jak optymalizować rekrutacje?

Jak optymalizować rekrutacje? Podpowiadamy

Znalezienie odpowiedniego kandydata do pracy nie jest łatwym zadaniem. Może w tym pomóc optymalizacja procesów rekrutacyjnych, dzięki której firma zaoszczędza czas i pieniądze. Na jakich obszarach warto się skoncentrować? Podpowiadamy

Przedłużająca się rekrutacja to wyższe koszty dla pracodawcy. Organizacjom zależy na krótszych i bardziej skutecznych procesach pozyskania pracowników, dlatego niezbędna jest ich optymalizacja. Sprawdź, jak możesz zaoszczędzić pieniądze w firmie.

Zadbaj o wszystkie obszary rekrutacji

Rekrutacja nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. Czasami jest to wynikiem braku odpowiednich kandydatów na rynku. Warto jednak przyjrzeć się już zakończonym procesom rekrutacyjnym i przeprowadzić analizę:

  • współpracy rekrutera z Hiring Managerem
  • persony rekrutacyjnej (czy stworzyliśmy profil kandydata, czy nasze wymagania i oczekiwania były zgodne z potrzebami na dane stanowisko)
  • jakości ogłoszenia o pracę
  • sposobów dotarcia do kandydatów o odpowiednim profilu
  • otrzymanych aplikacji (w tym źródeł i dopasowania)
  • rozmów z kandydatami
  • procesu podejmowania decyzji o zatrudnieniu
  • onboardingu
  • stworzonych raportów
  • innych działań prowadzonych w związku z rekrutacją.

Te wszystkie elementy wpływają na jakość rekrutacji, jej długość i koszty. W celu optymalizacji warto skupić się na trzech interesariuszach procesu: rekruterze, kandydacie i Hiring Managerze.

Hiring Manager powinien być zaangażowany

Chcąc zoptymalizować rekrutacje, warto pochylić się nad rolą Hiring Managera, czyli osoby zgłaszającej potrzebę pozyskania nowego pracownika. Pełni on istotną rolę w całym procesie, ale jak o niego zadbać? Warto stworzyć Hiring Managerowi środowisko do skutecznej współpracy z innymi uczestnikami rekrutacji.

Relacje między nimi nie należą do najłatwiejszych, dlatego warto ustalić, kiedy i jakie informacje Hiring Manager powinien dostarczyć rekruterowi (np. czy wymagane umiejętności powinny zostać opisane już na etapie składania wniosku o założenie rekrutacji, czy może później) oraz podział obowiązków w ramach tworzenia profilu idealnego kandydata oraz ogłoszenia o pracę. To niezbędne działania umożliwiające dotarcie z ofertą do dopasowanych osób. Warto pamiętać, że Hiring Manager ma wiele obowiązków oprócz działań rekrutacyjnych, dlatego potrzebuje przestrzeni, w której:

  • może wysyłać wnioski o rozpoczęcie rekrutacji
  • otrzymuje wyselekcjonowanych kandydatów do oceny
  • ma możliwość akceptacji i odrzucenia kandydatów (w przypadku odrzucenia powinien podać konkretne powody – to istotne do udzielenia wartościowego feedbacku kandydatowi)
  • widoczne są wszystkie informacje i notatki zamieszczone przez rekrutera
  • może udzielać feedbacku rekruterowi.

Zoptymalizowanie działań Hiring Managera przynosi pozytywne efekty we współpracy z rekruterem, co pozwala na szybsze i skuteczniejsze zakończenie procesów rekrutacyjnych.

Feedback kluczowy dla kandydata

Dla kandydata biorącego udział w rekrutacji najważniejszy jest feedback, niezależenie od etapu procesu. Przekazanie informacji zwrotnej to oznaka szacunku dla kandydata, który poświęcił swój czas na aplikację, rozmowę z rekruterem czy wykonanie zadania rekrutacyjnego. Jednak komunikacja z każdym kolejnym aplikującym jest niezwykle czasochłonna i wyczerpująca. Aby zoptymalizować obszar kandydata i oszczędzić czas, rekruter może stworzyć wzorce feedbacku oraz listy „to-do” oraz planować działania w terminarzu, co pozwoli mu zorganizować i zadbać o efektywną komunikację ze wszystkimi aplikującymi. 

Rekruter

Przyglądając się obszarom Hiring Managera i kandydata można zauważyć, jak dużą rolę pełni w nich rekruter. Założenie rekrutacji, opracowanie persony, prowadzenie procesu, odpowiedzialność za sprawną współpracę z Hiring Managerem oraz dbanie o komunikację to bardzo angażujące i wymagające działania. W międzyczasie rekruter jest odpowiedzialny za publikację ogłoszenia o pracę. Dodanie oferty do wielu portali, serwisów i mediów społecznościowych zajmuje bardzo dużo czasu i jest niezbędne, aby uzyskać satysfakcjonującą liczbę aplikacji, które następnie musi przeanalizować by wyselekcjonować najlepszych kandydatów. Przydatne w tym przypadku okazują się narzędzia i formularze, umożliwiające automatyczną publikację ogłoszeń oraz zebranie CV w jednym miejscu.

Rekruter może optymalizować swoją pracę również dzięki zaplanowaniu czasu na rozmowy z kandydatami. Dobrą praktyką jest zostawienie informacji o swojej dostępności (np. na końcu SMS-a, podczas rozmowy telefonicznej lub w stopce mailowej. Kandydaci i rekruterzy mogą pracować w innych godzinach, mieć inną dyspozycyjność na spotkania, a taka informacja pozwoli znaleźć wspólny, odpowiadający obu stronom termin rozmowy.

Optymalizuj rekrutacje z ATS

Obniżanie kosztów konkretnego etapu rekrutacji nie zapewni oszczędności organizacji w dłuższej perspektywie, dlatego warto postawić na sprawdzone narzędzia, takie jak systemy ATS i automatyzację procesów. Dzięki HRlink pozyskasz dopasowanych kandydatów w krótszym czasie i zadbasz o komfort wszystkich uczestników procesu rekrutacyjnego.

Multiposting ogłoszeń

Publikowanie oferty pracy na wielu portalach zajmuje dużo czasu rekruterowi? Z pomocą przychodzi funkcja multipostingu ogłoszeń. Z HRlink możesz automatycznie zamieścić swoją ofertę w mediach społecznościowych oraz kilkudziesięciu darmowych i płatnych portalach. Dzięki większemu zasięgowi ogłoszeń, pracodawca dotrze do dopasowanych kandydatów, zwiększy liczbę otrzymywanych aplikacji i szybciej zakończy rekrutację.

Sprawna komunikacja z kandydatami

Publikowanie ogłoszenia o pracę w wielu portalach często wiąże się z uciążliwym przeglądaniem serwisów w celu zebrania napływających aplikacji, co negatywnie wpływa na komunikację z kandydatami. Z HRlink pracodawcy mogą zautomatyzować również ten etap rekrutacji i ułatwić pracę rekruterom, którzy znajdą wszystkie CV w jednym miejscu i zaplanują swoje działania. To pozwoli im również na szybszą komunikację z kandydatami, dzięki możliwości przygotowania szablonów email czy wysyłaniu SMS-ów z poziomu narzędzia.

Lepsza współpraca rekrutera z Hiring Managerem

Dobry system rekrutacyjny usprawnia komunikację na linii rekruter-Hiring Manager. HRlink pozwala na stworzenie zespołu projektowego, w którym wszystkie informacje o aplikujących są gromadzone w jednym miejscu. Dzięki temu jego członkowie mogą stale monitorować rekrutację, dodawać notatki i sprawniej podejmować decyzje dotyczące kandydatów.

Talenty przyciągają talenty

Polecenia pracownicze to jedno z najskuteczniejszych źródeł pozyskiwania dopasowanych kandydatów. Jak przekonać obecnie zatrudnione osoby do promowania aktualnych rekrutacji na swoich profilach w mediach społecznościowych lub wśród znajomych? Z pomocą przychodzi moduł poleceń pracowniczych HRlink. Jednak samo narzędzie nie wystarczy – trzeba dbać o Employer Branding i stworzyć w firmie warunki, które pracownicy będą doceniać.

Pracodawco, nie trać czasu… i pieniędzy

Zastanawiasz się, dlaczego prowadzone rekrutacje generują wysokie koszty, a jednocześnie nie przynoszą oczekiwanych efektów? Jak sam widzisz, problemy mogą być różne – warto przeanalizować swoje dotychczasowe działania, a potem zoptymalizować nie tylko technologię, ale również procesy.

ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze poradnik hr praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny trendy hr webinar webinar hr wydarzenia

Zapisz się na newsletter HRlink

i otrzymaj dostęp do e-booka

„Rekrutuj z wizją”

Lepszy sposób na rekrutację

Kompleksowy system rekrutacyjny, który zapewnia wsparcie na każdym etapie Twoich rekrutacji.