Chyba niemal każdy, kto uczestniczył jako kandydat w co najmniej kilku rozmowach kwalifikacyjnych ma taką firmę, po wyjściu z której powiedział sobie „o nie, nigdy w życiu!”. Candidate experience pokazuje, że to naturalne. Rekrutacja działa w dwie strony i to nie tylko my oceniamy dopasowanie danej osoby do naszej firmy, ale też ona ocenia nas i podejmuje decyzję, czy chce tutaj pracować.
Stale rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z różnych branż skutkuje zwiększonymi staraniami pracodawców, którzy potrzebują stale pozyskiwać nowych pracowników. W kontekście rekrutacji zaowocowało to między innymi pojawieniem się określenia candidate experience, czyli całościowego doświadczenia kandydata w procesie rekrutacyjnym i tego, jak wpływa ono na jego decyzję o podjęciu pracy lub nie.
Nasze doświadczenia pokazują, jak bardzo etap rozmowy kwalifikacyjnej potrafi kandydata przekonać do danego pracodawcy albo skutecznie do niego zniechęcić.
Dzisiaj z przyjemnością podpowiadamy Wam, jak najlepiej zaprezentować kandydatowi firmę podczas spotkania rekrutacyjnego i budować pozytywny candidate experience.
Pamiętaj o podstawowych informacjach
Rzetelne poinformowanie kandydata o szczegółach spotkania to w zasadzie sprawa oczywista, a jednak w tym temacie jeszcze zdarzają się potknięcia:
- Jeśli z jakiegoś powodu może być trudno znaleźć siedzibę firmy czy np. obsłużyć domofon, warto udzielić wcześniej jasnych wskazówek.
- Poinformuj też o planowanym czasie trwania spotkania, zwłaszcza jeśli ma wykroczyć poza zwyczajową godzinę.
- Warto wskazać kto weźmie udział w spotkaniu, zwłaszcza jeśli po stronie firmy będzie więcej, niż jedna osoba. Nikt nie lubi być niemiło zaskakiwany czy niepotrzebnie frustrować się szczegółami przed rozmową kwalifikacyjną.
Opowiedz o firmie
Przed rozmową kandydat prawdopodobnie zajrzał na stronę internetową i wie, czym firma się zajmuje (choć dobrze jednak o to spytać i ewentualnie uzupełnić informacje). Zazwyczaj doceni jeśli opowiesz od siebie kilka słów o firmie-systemie pracy, warunkach zatrudnienia, portfolio klientów czy gamie produktów; to, co może być interesujące i istotne z punktu widzenia kandydata (candidate experience).
Informacje powinny być zwięzłe i rzetelne, a zarazem opowiedziane w przystępny sposób. Możesz je przekazać na początku rozmowy lub pod koniec (w takim przypadku zapowiedz, że to zrobisz). Powiedz też kandydatowi, że będzie mieć mógł zadać kilka pytań od siebie i oczywiście daj mu taką możliwość.
Pokaż kandydatowi, gdzie i jak będzie pracować
Ważną kwestią jest umożliwienie kandydatowi zapoznania się z przyszłym miejscem pracy. Na stronie internetowej firmy być może znalazł kilka zdjęć, jednak nic nie da mu tak pełnego obrazu jak wizyta w biurze.
Jeśli to możliwe, pokaż kandydatowi przynajmniej część biura poza pokojem spotkań i warunki pracy:
- czy jest open space, czy może mniejsze pokoje?
- Co pracownicy mają do dyspozycji?
- Czy są wygodne fotele albo podnoszone biurka?
Komfort pracy ma dla ludzi coraz większe znaczenie, a różnym osobom odpowiadają różne typy otoczenia. Przy okazji kandydat może zyskać pewne pojęcie o atmosferze pracy i relacjach między pracownikami, co też może być dla niego bardzo istotne.
Postaw na nawiązanie pierwszych relacji
I tak dochodzimy do wyjątkowo ważnego punktu: osobistego kontaktu z ludźmi, którzy pracują w firmie i być może za chwilę będzie się ich widywać na co dzień. Nawiązanie pozytywnej relacji, szacunek i otwartość ze strony nie tylko osoby z HR, ale wszystkich, z którymi kandydat będzie mieć kontakt podczas rekrutacji to kluczowa sprawa w budowaniu candidate experience.
Warto zresztą, żeby rekruter nie był jedynym przedstawicielem firmy zaangażowanym w rekrutację.
Jeśli to tylko możliwe, kandydat pewnie bardzo chętnie pozna potencjalnego przełożonego czy inną osobę z zespołu, w którym miałby pracować. Dzięki temu może nie tylko uzyskać trochę informacji z pierwszej ręki o projekcie czy konkretnych czekających go zadaniach, ale przede wszystkim nawiązać pierwsze relacje. A przecież i dla nas, i dla kandydata liczy się też zawodowa „chemia” i zgranie ze współpracownikami.
Szanuj kandydata i okaż mu zainteresowanie
W ciągu tygodnia możesz mieć kilka czy nawet kilkanaście podobnych rozmów, ale dla kandydata jego spotkanie jest jedyne.
Daj kandydatowi odczuć, że zaplanowany czas rzeczywiście masz zarezerwowany dla niego, poświęcaj mu uwagę, autentycznie słuchaj i okaż zainteresowanie tym, co mówi. Buduj na starcie candidate experience.
Przede wszystkim zadawaj też sensowne, konstruktywne pytania, które pozwolą realnie ocenić kompetencje kandydata i zachęcą do udzielania szczerych odpowiedzi. Nawet jeżeli pracodawca oferuje rewelacyjne warunki i możliwości, nieudana rozmowa może skutecznie zniechęcić kandydata. Bywa też odwrotnie-człowiek idzie na spotkanie bez większego przekonania, a nawiązuje pozytywne relacje i ma poczucie nadawania na tych samych falach co pracownicy firmy, dzięki czemu zmienia zdanie i czuje, że bardzo chciałby właśnie tam pracować. To od nas-rekruterów i osób wspierających ich w rozmowach z kandydatami-zależy, z którą sytuacją będziemy mieć do czynienia.
Pamiętaj o kontakcie na każdym etapie
Niewiele rzeczy potrafi zirytować i zrazić kandydata do firmy tak bardzo, jak brak kontaktu przez dłuższy czas pomiędzy etapami rekrutacji czy brak jakiegokolwiek feedbacku na koniec. A przecież nawet jeśli teraz kogoś nie zatrudniamy, ta sama osoba może być dla nas cennym nabytkiem za rok czy dwa. Może też mieć znajomych, których zniechęci do udziału w naszej rekrutacji; a może z kolei mogłaby kiedyś zostać naszym klientem, ale z powodu swojej urazy na pewno się do nas nie zwróci. Scenariuszy może być wiele i dlatego warto zachowywać pozytywne relacje z każdym, również z tymi, których nie chcemy od razu zatrudnić.
Spotkanie rekrutacyjne ma ogromny wpływ na decyzję, jaką ostatecznie podejmie kandydat i na jego opinię o naszej firmie, która może też pójść dalej „w świat” i budować nasz wizerunek jako pracodawcy. Czy będzie on pozytywny, czy też nie, w dużej mierze zależy właśnie od Ciebie.
Pamiętaj, że dobrzy kandydaci zwykle mają na rynku wiele możliwości – postaraj się więc o to, żeby widzieli Twoją firmę jako dobre, przyjazne i sprzyjające rozwojowi miejsce pracy.