Wojna na Ukrainie, czy tego chcemy, czy nie, wpłynie na rzeczywistość naszych rekrutacji, potrzeb biznesu ale także samych procesów. O czym pamiętać rekrutując w tym niełatwym czasie, gdy widmo wielkiej rezygnacji dodatkowo nie pomaga w codziennej pracy?
Wyzwanie 1: zastanów się nad odbiorcą
Każda oferta pracy ma swoją grupę docelową i odbiorców. Przygotowując publikację ogłoszenia, szczególnie teraz zastanów się, czy dotychczasowych zainteresowanych nie jesteś w stanie nieco rozszerzyć, odpowiadając sobie na poniższe pytania:
- Czy znajomość języka polskiego na poziomie języka ojczystego jest niezbędna na tym stanowisku?
- Czy pracownik posługując się innym językiem będzie w stanie dogadać się z przełożonym i współpracownikami?
- Jakie są kluczowe umiejętności czy wiedza – a jakich brak jesteś w stanie zaakceptować i douczyć / doposażyć nową osobę już po zatrudnieniu?
- Jak wygląda styl zarządzania w zespole do którego trafi nowy pracownik? Czy będąc z innego kraju czy kręgu kulturowego odnajdzie się w nim – czy może musimy mu udzielić jakiejś pomocy czy wsparcia?
Dlaczego to takie istotne? Bo w czasie wielkiej rezygnacji i też trudnej do przewidzenia sytuacji na rynku pracy powinniśmy być otwarci na różne scenariusze i wyzwania. Wbrew pozorom pomogą Ci w tym także media społecznościowe. Jak? Dowiedz się o tym podczas webinaru Social media w rekrutacji i EB, na który zapraszamy już 8 marca 2022 r. o godz. 11.
Wyzwanie 2: ogłoszenie jak wizytówka
Czy przywitasz się z kimś, kto podaje ci osmoloną rękę i brzydko pachnie? Zazwyczaj nie. Dlatego bardzo krytycznie spójrz na ogłoszenie – swoją ofertę pracy. Sprawdź, czy zawsze znajdziesz w niej następujące elementy:
- informacja o organizacji – kim, jest, czym się zajmuje i optymalnie o zespole, do którego trafia pracownik
- kluczowe czynności, jakimi będzie się zajmować pracownik, opisane krótko, zwięźle – optymalnie w 3, maksymalnie w 5 punktach
- kluczowe kompetencje i umiejętności, jakie są niezbędne do wykonywania tej pracy (pamiętaj też o 1 wyzwaniu;)
- informacja o procesie rekrutacyjnym – dziś dla wielu uczestników rekrutacji ta wiadomość jest szczególnie istotna. Czy to po zmianie pracy, czy w oczekiwaniu na szansę w Polsce, czas ma podwójne znaczenie
- najważniejsze informacje dot. zatrudnienia (charakter pracy, umowa, jaką otrzyma pracownik, czas pracy, widełki wynagrodzenia – optymalnie w wersji „na rękę”)
- benefity, które są istotne z punktu widzenia odbiorcy – nie wypisuj wszystkich – tylko te istotne
- kontakt do rekrutera w razie pytań czy wątpliwości związanych z ofertą.
Dobrym sposobem facylitacji, czyli swoistego sprawdzenia ogłoszenia, będzie pokazanie go osobom zatrudnionym na podobnym stanowisku. Ich informacja zwrotna szczególnie wskaże Ci istotne benefity ale też kluczowe kwestie związane z danym stanowiskiem.
Wyzwanie 3: partnerskie podejście
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że to wyjątkowy czas. Dlatego tworząc scenariusze komunikacji rekrutacyjnej, szczególnie pamiętajmy o partnerskim podejściu. Budując, a często upraszczając procesy zwracajmy uwagę na:
- prostotę – nie musimy pisać zdań wielokrotnie złożonych – proste i krótkie komunikaty też pomogą w łatwym przyswojeniu naszych wiadomości
- dopasowanie do potrzeb odbiorcy – jeśli nasz kandydat woli kontakt telefoniczny – dzwońmy; jeśli pisemny – piszmy. Pamiętajmy, że dopasowaną komunikacją rekrutacyjną budujemy nie tylko swoją markę pracodawcy
- zwinność procesu – czy zawsze potrzebujemy CV? Odpowiedzmy na to pytanie. Jeśli nie – upraszczajmy formularze rekrutacyjne – albo dajmy opcję kontaktu telefonicznego na wskazany numer – optymalnie przypisany do ogłoszenia. Dzięki temu zmierzymy poza ATS-owy efekt naszej rekrutacji.
Wyzwanie 4: akcja – reakcja
Czas ma tutaj ogromną rolę. Korzystając z narzędzi do rekrutacji, czyli np. systemu ATS, możemy nie tylko sprawnie pilotować cały proces. Zarówno w komunikacji z kandydatem jak i z hiring managerem ustalmy i wdrażajmy w życie sprawną realizację procesu. I najważniejsze: jeśli coś się zmienia – dawajmy znać naszym kandydatom czy kandydatkom. Nie pozwalajmy im czekać, bo to chyba najgorsze, co może ich i nas spotkać. Dlatego zawsze:
- dziękuj za przesłanie CV i poinformuj o tym, kiedy wrócisz z dalszymi informacjami zwrotnymi
- jeśli coś się zmienia – zawsze daj znać
- szanuj czas – swój, hiring managera i kandydata – razem przecież chcecie osiągnąć rekrutacyjny sukces
- pomagaj kandydatowi czy hiring managerowi, jeśli mają jakieś problemy.
Wyzwanie 5: sprawny i szczery feedback
Jeszcze nigdy jak teraz sprawny i szczery feedback nie był tak istotny. Dla kandydatów z innych krajów to realna pomoc w zrozumieniu realiów naszego rynku pracy, a dla każdego, kto szuka pracy po prostu wsparcie. Dlatego korzystaj z możliwości, jakie dają systemy rekrutacyjne, na których pracujesz. I co najważniejsze, wracaj sprawnie z feedbackiem. Jeśli wiesz, że kandydat nie przejdzie dalej – wróć do niego z podziękowaniem i informacji o kluczowej przyczynie odrzucenia.
Zajrzyj też, czy może nie jesteś w stanie zaproponować mu jakiejś innej oferty albo np. podesłać linku do informacji, jak przygotować bardziej dopasowane CV do rekrutacji w Twojej organizacji. Pamiętaj: czas poświęcony na informację zwrotną zaprocentuje. Nawet, jeśli nie teraz to być może za 6, 12 czy 18 miesięcy. Partnerskie podejście buduje też Twój wizerunek osobisty i rekruterski personal branding.
Wyzwanie 6: dopasowane narzędzia
Dzisiaj nie mamy czasu. Dlatego oprócz dobrze skonfigurowanego ATS warto korzystać z wielu możliwości. Rozmawiaj ze swoim opiekunem na temat wyzwań przed jakimi stoisz. Być może w HRlink będziemy Ci w stanie zaproponować rozwiązanie, które usprawni albo ułatwi Twoją pracę. Tak jak udostępnione wszystkim klientom formularze w języku ukraińskim w ramach akcji HR wspiera Ukrainę. Nie bój się korzystać z potencjału, jaki dają pracownicy. Jeśli są zmotywowani i lubią swoją pracę ich polecenie może być skutecznym źródłem pozyskiwania ludzi do organizacji. Wiemy, jak w prosty sposób wdrożyć także u Ciebie moduł poleceń pracowniczych
Wyzwanie 7: po prostu po ludzku
W tym pędzie bardzo często zapominamy o tym, że… jesteśmy ludźmi. Zadbaj o siebie. Rób sobie choćby drobne przerwy. Pamiętaj, że hiring manager i kandydat liczą na Ciebie i też są tylko ludźmi. Dlatego:
- stawiaj na szczerość i uczciwość
- jeśli ktoś przekracza Twoje granice – powiedz mu o tym
- dbaj o komfort każdej ze stron
- rekrutując kandydatów spoza Polski pamiętaj o kwestiach istotnych w komunikacji międzykulturowej
- pamiętaj, że uśmiech czy dobre słowo przełamują nawet największe trudności.
Pamiętaj! Razem mamy moc i razem, także podczas rekrutacji, możemy pomagać. Dlatego szczególnie teraz pamiętaj, że od Twojej pracy zależy bardzo wiele. Szukasz inspiracji do działania? Zajrzyj także na blog HR Goldenline oraz do bazy dobrych praktyk firm HR wspiera Ukrainę.