Czy w Twojej firmie też pojawia się coraz więcej wakatów do obsadzenia? Na rynku pracy widać większy ruch, a o talenty coraz trudniej. Dlatego podsuwamy 7 patentów na efektywne rekrutacje
1. Odświeżaj EVP organizacji
Prawdopodobnie kluczowe wyróżniki marki pracodawcy zdefiniowałeś już dawno temu. Pytanie tylko, czy wnioski towarzyszą Ci przy podejmowaniu codziennych decyzji. Czy pamiętasz o EVP firmy tworząc wytyczne do grafik? Czy masz je z tyłu głowy podczas aktualizowania ofert pracy? Bez ciągłego wracania do Employee Value Proposition nie będziesz konsekwentny w swoim przekazie, a rekrutowane osoby będą mieć z czasem coraz większy problem w szukaniu odpowiedzi na pytanie, dlaczego warto dołączyć do Twojej organizacji.
Koniecznie pamiętaj również o ewaluacji. Dbaj o to, by Twoje wyróżniki na rynku pracy były aktualne i atrakcyjne dla grupy docelowej. Być może w Twoim przypadku przez wiele lat nie będzie potrzeby wprowadzania zmian, ale rosnące trudności w przyciąganiu wartościowych pracowników mogą wskazywać, że jest inaczej.
2. Postaw na młodych
Jeśli na myśl, jak trudno jest pozyskać obecnie każdy nowy talent, ogarnia Cię frustracja i bezsilność, to spróbuj zmienić tok myślenia. Może zamiast walczyć miesiącami o doświadczonych pracowników łatwiej będzie zdobyć talenty jeszcze nie odkryte? Oto kilka sposobów na skuteczne dotarcie do młodych i bardzo młodych kandydatów:
- atrakcyjna oferta praktyk i stażów,
- współpraca z organizacjami studenckimi,
- stworzenie dedykowanego studentom i absolwentom miejsca na stronie kariery.
3. Pokaż się w kadrze
Trend filmów dla kandydatów nadal ma się dobrze. Jeśli jeszcze nie stworzyłeś dedykowanego rekrutacjom wideo, to lepiej zacznij myśleć nad scenariuszem. Zanim jednak zadzwonisz po filmowców dobrze przemyśl, co i komu chcesz przekazać.
Być może tematem będą Wasze projekty CSR albo staże dla studentów? Może warto pokazać firmę od środka? A może lepiej udowodnić swoją elastyczność i zaprosić przed kamerę pracowników, którzy dzięki wsparciu pracodawcy są zadowoleni z home office?
4. Polecam tego kandydata
Kandydat polecony przez kogoś, do kogo mamy zaufanie, automatycznie ląduje na górze naszej listy aplikantów. Polecenia dają świetne rezultaty i każdy rekruter marzy o większej ilości rekomendacji. Podpowiadamy, że receptą na spełnienie tych marzeń może być zwiększenie liczby źródeł.
Polecenia pracownicze to najbardziej znany i chętnie wykorzystywany sposób na pozyskanie kontaktów do potencjalnych członków zespołu, ale warto pomyśleć też np. o klientach. Rozwój firmy leży w interesie również jej klientów, więc może warto zaprosić ich do rekomendacji nowych pracowników?
5. Promuj kulturę organizacyjną
Świadomi swojej wartości i dojrzali pracownicy coraz mniejszą wagę przywiązują do benefitów czy marki kawy w firmowej kuchni. Wzrasta natomiast rola tożsamości firmy i jej kultury organizacyjnej. Spróbuj wejść w buty swoich pracowników i aplikantów i zadaj sobie poniższe pytania:
- Co działalność firmy wnosi do życia ludzi albo społeczności lokalnej?
- Czy można być dumnym z pracy dla tego przedsiębiorstwa?
- Dlaczego pracownicy mogą polecać swojego pracodawcę?
Im łatwiej na nie odpowiedzieć, tym lepiej dla Twojej firmy. Staraj się pokazywać Waszą kulturę i wartości w komunikacji do kandydatów. To działa!
6. Daj się usłyszeć w podcastach
Jeśli prowadzisz firmowego bloga, to prawdopodobnie zauważyłeś spadki w zasięgach Twoich treści. Wszystko dlatego, że blogi od kilku lat tracą swoją popularność. Współcześni odbiorcy – zwłaszcza młode pokolenie – chętniej sięga po wideo, vlogi, a ostatnio również podcasty. Rozważ rozkręcenie indywidualnego kanału Twojej firmy, albo postaraj się o zaproszenie do jednego z wielu modnych podcastów poruszających tematy bliskie pracy, rozwojowi zawodowemu lub Twojej branży.
7. Pracownik jak bumerang?
Zachodnie firmy coraz częściej otwierają się na programy, których celem jest ułatwienie powrotu ex-pracownikom. Od lat organizacje starają się rozstawać z członkami zespołu w przyjaźni – czemu więc nie zachęcić ich do powrotu? Ich wiedza o firmie już na starcie jest bardzo duża, a w międzyczasie zyskali nowe doświadczenia i know-how. Można na tym sporo zyskać!