Rekrutacja i problem? Sprawdź, co zrobić, aby dzięki rekrutacji zatrudniać dopasowanych kandydatów, którzy zostaną z Tobą na dłużej
–W codziennej pracy nie brakuje wyzwań. Przez cały 2021 rok podczas webinarów szukaliśmy odpowiedzi na temat tego, jak szukać i zatrudniać jeszcze lepiej dopasowanych kandydatów i kandydatki. Na tej podstawie przygotowaliśmy zestawienie 7 pomysłów na efektywną rekrutację. Dzięki niemu w przyjazny sposób podpowiadamy to, co najistotniejsze w trakcie procesu rekrutacji – mówi Alina Michałek, ekspertka HR i gospodyni webinarów HRlink i Goldenline.
1. Wiedz, kogo chcesz zatrudnić
- Czym będzie się konkretnie zajmować?
- Jakie technologie, oprogramowanie powinien znać?
- Do kogo będzie raportować?
- Z kim będzie współpracować?
- Jakie będą 3 kluczowe zadania i związane z nimi wskaźniki sukcesu?
- Czy do wykonywania tej pracy określone certyfikaty, czy umiejętności są konieczne albo przydatne?
Odpowiedź na te 6 pytań to swoiste minimum, które powinniśmy poznać przygotowując dobry opis stanowiska. To tak na prawdę podstawie nich będziemy tworzyć personę kandydata. Nie chodzi tutaj, aby wyraźnie zwizualizować cechy psychodemagraficzne (płeć, wiek, wykształcenie, stan rodzinny etc.) ale przede wszystkim stworzyć kompetencyjny profil kandydata bądź kandydatki do pracy.
2. Sprawdź, czy istnieją idealni kandydaci
Mamy już zestaw poszukiwanych kompetencji i umiejętności. Czas zatem sprawdzić, czy osoba, którą chcemy zrekrutować istnieje. Jak to zrobić? Korzystając z wyszukiwania kandydatów czy to na portalach społecznościowych jak LinkedIn, Facebook ale też korzystając z wyszukiwarki kandydatów Goldenline. Ta pokaże nam nie tylko liczbę potencjalnych osób o podobnych lub zbliżonych kwalifikacjach. Pokaże nam, czy pośród 3 000 000 osób jest ktoś, kto spełnia nasze oczekiwania. Jeśli po wyszukiwaniu ciężko będzie nam odszukać kogoś o identycznych/podobnych kwalifikacjach, to mamy sygnał, że proces może być nie łatwy.
3. Ułóż sprawny proces rekrutacji
Do sprawnej rekrutacji trzeba dwojga. Dlatego projektując proces ustalaj jego harmonogram. Ustal nie tylko:
- czas trwania poszczególnych etapów
- ale także optymalny czas zakończenia procesu oraz związane z nim dalsze etapy onboardowania zwycięskiego kandydata
Obserwując postęp procesu rekrutacyjnego pamiętaj także, żeby śledzić to, jak bieżące przesunięcia wpłyną np. na okres wypowiedzenia i zatrudnienia w Twojej organizacji. Sprawny proces to także komunikacja w rekrutacji. Dzięki systemowi ATS całą korespondencję dot. rekrutacji możesz mieć w jednym miejscu wraz z feedbackiem zwrotnym dotyczącym potencjalnie szukających pracy.
4. Stwórz wymagania – a potem dobre ogłoszenie o pracę
Wymagania oparte na profilu kandydata to dopiero początek przygody z rekrutacją kandydata. Pamiętaj, że dobre ogłoszenie o pracę:
- zawiera kluczowe informacje na danym stanowisku maksymalnie w obszarze 1-2 jego scrollowań na urządzeniu mobilnym
- powinno być maksymalnie konkretne. To, co kluczowe na danym stanowisko – zamieść w górnej części opisu, to, co pożądane np. w sekcji Mile widziane
- jest dostosowane do medium, w jakim je publikujemy. Nieco inaczej powinno wyglądać to zamieszczone w firmowym intranecie w ramach rekrutacji wewnętrznej. Inne zaś do rekrutacji na portalach pracy czy w ramach poleceń pracowniczych, gdzie warto przygotować pracownikom swoistą „pigułkę” związaną z danym stanowiskiem.
Pamiętaj, że ważny jest także czas publikacji ogłoszenia. Według danych Goldenline, szukający pracy chętniej zaglądają na portale pracy w weekendy, najrzadziej zaś w poniedziałek. Publikując swoje ogłoszenie zadbaj o to, aby „podbić” je na górną część portalu nie rzadziej niż co kilka dni w trakcie jego publikacji. Pamiętaj, że dobrze dopasowane ogłoszenie o pracę warto umieścić więcej niż w 1 kategorii. Bo na przykład sprzedawca produktów finansowych będzie przeglądać nie tylko kategorię z instytucjami finansowymi, ale też samą sprzedażą.
5. Ściągaj „ruch” na ogłoszenie
Sama publikacja ogłoszenia o pracę to często zdecydowanie za mało. Dlatego zadbaj o promocję Twojego ogłoszenia:
- podziel się nim w mediach społecznościowych
- zaproś zespół i hiring managera, który szuka pracownika do umieszczenia informacji o prowadzonej rekrutacji wraz z odpowiednio przygotowanym linkiem
- umieszczaj informacje o prowadzonych rekrutacjach w komunikacji wewnętrznej
- nie bój się uruchomić transparentnego programu poleceń pracowniczych – wszak talenty przyciągają inne talenty
Nie bój się także zrealizować kampanii promujących ogłoszenie, czy to w ekosystemie Facebooka, Google, czy w innych sieciach reklamowych, gdzie może być Twój potencjalny kandydat i kandydatka. Do każdego źródła ruchu przygotuj oddzielny link. Wszystko po to, aby wyciągać wnioski z najbardziej efektywnych źródeł ruchu i dopasowanych kandydatów.
6. Ustal zasady z hiring managerem
- Sprawny
- i szybki.
Taki z całą pewnością powinien być proces rekrutacyjny. Dlatego oprócz harmonogramu procesu warto ustalić sobie zasady współpracy z manangerem zatrudniającym. Korzystając z systemu ATS HRlink możecie wspólnie przeglądać bazę własną kandydatów, dawać notatki, tworzyć dodatkowe zadania rekrutacyjne… Pamiętajcie jednak, że podstawowe zasady współpracy powinny być oparte na zasadzie partnerstwa i szacunku dla obu stron. Czym dłuższy proces, tym dzisiaj większa szansa na to, że kandydat, o którym myślicie może otrzymać inną propozycję. Czasem nawet między kolejnymi etapami procesu.
7. Wracaj z feedbackiem
Zadowolenie z procesu i informacja zwrotna wpływają na efektywność rekrutacji. Dlaczego? Bo z jednej strony pokazują nasz szacunek i profesjonalizm wśród kandydatów. Z drugiej w samej organizacji mobilizują do pracy nad sobą i wzajemnego spełniania oczekiwań przed którymi stawia nas zmieniający się rynek pracy. Dlatego kończąc proces rekrutacyjny:
- zadbaj o to, aby każdy kandydat albo kandydatka do pracy otrzymał informację zwrotną wraz feedbackiem z udziału procesu
- pamiętaj, że im więcej czasu dana osoba poświęciła na udział w rekrutacji – tym więcej uwagi i jakościowego feedbacku oczekuje
- jeśli dotarł do Ciebie kandydat z polecenia pracownika – wróć do niego ze szczegółową informacją zwrotną; mile widziane będzie także ogólne info do osoby polecającej
Pamiętaj, że jakościowy feedback wobec kandydatów to oznaka szacunku i profesjonalizmu. Jeśli oczekujesz wypełnienia ankiety na temat jakości swojej pracy – zadbaj o to, aby sam proces był zawsze fair wobec szukających pracy. Pamiętaj, że niedopuszczalne jest wysłanie badania na temat procesu rekrutacyjnego, gdy kandydat nie otrzymał feedbacku i informacji na temat statusu swojego udziału w rektuacji.
Brakuje Ci pomysłów na rozwój w obszarze HR? Zajrzyj na blog Goldenline. Zerknij także do bezpłatnych e-booków Lepszy HR czy E-book: Kandydat szyty na miarę.