Dobry kandydat to taki, z którego zadowolony będzie przyszły szef, szybko i efektywnie wdroży się do obowiązków, a na dodatek fajnie wpasuje się w istniejący zespół. A co więcej, sam będzie miał wiele satysfakcji z nowej pracy i zawodowych wyzwań. Tylko jak takiego znaleźć?
1. Wiedz, jakiego pracownika szukasz
Nawet najlepszy rekruter nie wybierze właściwie, jeśli nie do końca wiadomo, kogo firma potrzebuje. Cały proces rekrutacji zacznij od szczegółowego ustalenia tzw. persony czyli idealnego kandydata. Koniecznie we współpracy z hiring managerem zdefiniuj między innymi:
- wykształcenie i posiadane kompetencje,
- doświadczenie zawodowe (minimalny staż pracy, na ile musi się pokrywać z docelowymi obowiązkami itp.),
- budżet na wynagrodzenie,
- stanowisko (nazwa, poziom w strukturze, opis),
- poziom samodzielności itp.
2. Szukaj tam, gdzie są Twoi kandydaci
Ta rada sprawdza się zwłaszcza w przypadku wąskich specjalizacji czy wyższych stanowisk. Nieocenionym źródłem wiedzy będzie hiring manager czyli przyszły przełożony kandydata, a także jego koledzy z zespołu o podobnym profilu zawodowym. Bywa, że te osoby znacznie lepiej od rekrutera orientują się np. w miejscach w sieci, gdzie obecnie dana grupa profesjonalistów szuka nowych ofert pracy.
3. Odświeżaj materiały i schematy
Od dawna używasz tego samego wzoru ogłoszenia? Zawsze publikujesz anons, korzystając z tej samej listy portali i kanałów? Warto poświęcić chwilę na weryfikację tych materiałów. Być może ten konkretny proces rekrutacji potrzebuje nieco innego podejścia? Albo po prostu firma i Wasze potrzeby uległy naturalnym zmianom? Wtedy z pewnością przyda się małe odświeżenie treści i Twojego podejścia.
4. Zaangażuj w rekrutację managera i zespół
Od publikacji ogłoszenia minęło już trochę czasu, a spływ aplikacji jest delikatnie mówiąc marny? Postaraj się zachęcić hiring managera, a także cały jego zespół, do współpracy. Celem jest poszerzenie zasięgu oferty pracy i znalezienie świetnego kandydata lub kandydatki. Przecież gracie do jednej bramki i wszystkim powinno zależeć na odszukaniu idealnego członka teamu.
Możesz poprosić kolegów i koleżanki na przykład o:
- publikację oferty pracy w swoich mediach społecznościowych z komentarzem, że poszukiwana osoba trafi do najlepszego zespołu na świecie 😉
- rozpytanie wśród znajomych, czy ktoś o danym profilu zawodowym nie szuka nowej pracy,
- hiring manager może osobiście wysłać wiadomości np. w ramach Goldenline i LinkedIn z zaproszeniem ciekawych osób do rekrutacji (w takich przypadkach można liczyć na wyższy response rate).
5. Postaw na nowe technologie w świecie rekrutacji
Mnóstwo czasu zajmuje Ci bezpośrednie publikowanie ogłoszeń na każdym z portali z osobna? A może pracowicie przeklikujesz dane kandydatów do arkuszy w Excelu? W takim razie nic dziwnego, że mało czasu zostaje Ci na spokojną analizę, która pozwoliłaby znaleźć dobrych kandydatów.
Nieodzownym narzędziem w pracy rekrutera jest kompleksowy system ATS, który pozwoli Ci sprawnie i szybko zarządzać rekrutacją. Przykładowo HRlink posiada moduły wspierające Twój proces od publikacji anonsu aż po onboarding nowego pracownika.
6. Korzystaj z poleceń od pracowników
Swojemu obecnemu pracodawcy rzadko gotowi jesteśmy polecić osoby, co do których nie mamy przekonania. Co więcej, korzysta wtedy też sam kandydat, bo ma możliwość bezpośredniego podpytania o firmę, jej wartości czy atmosferę. To znacząco ogranicza możliwość rozczarowania się w nowym miejscu pracy. Dlatego właśnie polecenia pracownicze są tak cennym źródłem aplikacji.
Nawet jeśli w Twojej firmie od dawna działa program poleceń, to nie wahaj się przypominać o nim w kontekście szczególnie trudnych procesów rekrutacyjnych. Możesz na tym tylko zyskać!
7. Czy ta osoba pasuje do naszej kultury organizacyjnej?
Firma, w której pracujesz, jest w fazie mocnego rozwoju i wszyscy rozumieją, że to czas wzmożonego wysiłku? W waszych wartościach bardzo wysoko ocenia pracę zespołową? A może jesteście firmą, która bardzo dba o work-life balance i lubicie spotykać się całymi rodzinami? Jeśli wiesz, co wyróżnia Waszą firmę, to łatwiej będzie Ci znaleźć osobę, która do takiej organizacji jest dobrze dopasowana. Wtedy kandydat ma szansę na szybkie zgranie się z docelowym zespołem i dużą satysfakcję z objętego stanowiska.
8. Szukaj pracowników wewnątrz organizacji
Na starcie warto zadać sobie pytanie, czy w zespole lub pokrewnym teamie jest osoba na niższym stanowisku, która chciałaby objąć wakat. Zwykle łatwiej znaleźć asystenta lub młodszego specjalistę, a na wyższe stanowisko awansować kogoś z firmy. A może w innym dziale jest ktoś, kto po cichu zawsze marzył o pracy w marketingu czy administracji? Daj pracownikom znać, że jesteś otwarty na transfery wewnętrzne!
9. Proś o rekomendacje
Jesteś już na finiszu procesu rekrutacyjnego, ale nadal nie jesteś pewien, którego kandydata rekomendować hiring managerowi? A może masz wątpliwości co do tego wybranego? Poproś o opinię osoby, które go lub ją znają. Możesz zadzwonić do wcześniejszego pracodawcy. Dobrym pomysłem jest też poszukanie wspólnych znajomych np. na platformie dedykowanej kontaktom zawodowym np. Goldenline.
10. Rekruterze bądź elastyczny!
Nie udało Ci się znaleźć dokładnie tego profilu, którego szukałeś? Cóż, być może taki kandydat po prostu nie istnieje 😊 Nie bój się dostosowywać swoich wymagań do sytuacji na rynku pracy. Przecież nie na wszystko masz wpływ!
Szukasz kolejnych inspiracji? Zajrzyj do e-booka Lepszy HR – a także do raportu Idealny Onboarding