Polecenia znajomych stanowią najbardziej wiarygodne źródło, wspierające w podejmowaniu właściwych decyzji, także tych dotyczących zatrudnienia w nowym miejscu czy wyboru nowego pracownika. Popularność poleceń pracowniczych rośnie, bo mają jedną zasadniczą wartość: łączą interesy kilku stron naraz, co finalnie musi prowadzić do sukcesu, wypracowanego wspólnymi siłami. Aktualnie jest to jedna z najskuteczniejszych metod budowania bazy kandydatów i realizowania procesów rekrutacyjnych. Dlaczego warto wdrożyć je również w Twojej organizacji?
1. Dotarcie do kandydatów pasywnych
Na rynku pracy brakuje dobrych kandydatów a ci, którzy spełniają nasze wymagania, rzadko myślą o zmianie miejsca pracy. W związku z tym nigdy nie zobaczą naszego ogłoszenia. W takim przypadku często pomocny staje się sourcing i headhunting, jednak musimy brać pod uwagę, że nie wszyscy mają konto w social mediach. Polecenia pracownicze pozwalają nam dotrzeć do osób, kiedy inne metody się nie sprawdzają.
2. Szybsza rekrutacja
Proces rekrutacyjny może trwać nawet kilka tygodni. Proces pozyskania kandydatów to szereg zadań i rozmów – nie wspominając o sytuacji, gdy wybrany kandydat rezygnuje z podjęcia pracy i wszystko trzeba zacząć od początku. Polecenia pracownicze pozawalają szybko dotrzeć do najlepszych z najlepszych, dzięki czemu cały proces ulega znacznemu przyspieszeniu.
3. Obniżenie kosztów rekrutacji
Pomimo iż firmy często płacą za rekomendację kandydatów (kwoty mogą przekraczać nawet 10k PLN!), liczne analizy HR i wskaźniki w rekrutacji pokazały, że cały czas możemy mówić o obniżeniu kosztów. Potwierdzają to badania ShareHire, które mówią, że przy stosowaniu tej metody redukcja kosztów rekrutacji specjalistów wynosi prawie 70%! Skąd takie oszczędności? Rekruter i inne osoby zaangażowane poświęcają mniej czasu na proces, odpadają koszty publikacji na job boardach oraz współpracy z agencjami pracy. Dodatkowo nasz zatrudniony specjalista szybciej zacznie wykonywać swoje obowiązki. Warto również wspomnieć, że aż 70% rekrutacji z polecenia kończy się zatrudnieniem (raport Glassdor), a średni czas pracy pracowników z programów poleceń jest najdłuższy (raport JobVite).
4. Zatrudniamy tylko sprawdzone osoby
Jednym z największych plusów poleceń pracowniczych jest dostęp do najlepszych kandydatów – jeśli nasz pracownik kogoś rekomenduje, to znaczy, że ręczy za umiejętności tej osoby. Potwierdza to raport Jobvite „Recruiter Nation Survey”. Wynika z niego, że według 78% rekruterów polecenia pracownicze są najlepszą metodą budowania bazy kandydatów. Z kolei według badań Linkedin (raport Global Recruiting Trends 2017) według 48% pracodawców najlepsi jakościowo kandydaci pochodzą z tego źródła. W tym samym raporcie przeczytamy, że zatrudnieni w ten sposób osiągają najlepsze wyniki w pracy.
5. Promocja marki pracodawcy
Twoi pracownicy, widząc możliwość polecenia oferty pracy, będą podpytywać swoich znajomych o zainteresowanie zmianą firmy. Dzięki temu rozprzestrzeniają pozytywne informacje o Twojej organizacji, budując pozytywny wizerunek pracodawcy. Zaangażowanie naszych pracowników pozytywnie wpływa na candidate experience.
6. Dopasowanie do firmy
Kandydat, który został zatrudniony z polecenia, zna już kogoś, kto pracuje w Twojej organizacji. Wie więc, jak wygląda firma, podświadomie kojarzy kulturę organizacyjną i co najważniejsze – jest do niej lepiej dopasowany, niż osoba pochodząca całkowicie z zewnątrz. Dodatkowo obecność znajomego pozwoli na naturalne poznanie reszty zespołu i szybką integrację.
7. Większe zaangażowanie kandydatów
Zmorą wielu procesów rekrutacyjnych jest rezygnacja kandydata na ostatniej prostej. W przypadku poleceń pracowniczych to zjawisko jest jednak rzadkością – kandydaci czują się zobowiązani względem swoich znajomych, którzy ich polecili. Wycofanie się więc z procesu będzie się równało ze straceniem w ich oczach. Warto wspomnieć, że pracownicy zatrudnieni z polecenia, są dłużej związani z firmą, niż pochodzący z innych źródeł (badania JobVite).
8. Wzrost zaangażowania pracowników
Program poleceń angażuje pracowników w rozwój firmy – pokazuje, że firma szanuje i liczy się z ich zdaniem. Takie pozytywne wzmocnienie oraz realny wpływ na działania firmy, powodują wzrost zaangażowania oraz motywacji.
9. Badanie satysfakcji pracowników
Jeśli pracownicy nie będą zadowoleni z pracy w Twojej firmie, nawet największy bonus nie skusi ich do polecenia swoich znajomych. Na szali jest bowiem ich reputacja, której nie chcą utracić poprzez rekomendację złego pracodawcy. System poleceń to więc okazja dla Ciebie, by sprawdzić, jak przedstawia się poziom satysfakcji pracowników.
10. Wzrost lojalności
Pracownik polecił swojego znajomego – nie może więc po miesiącu zrezygnować z pracy, ponieważ wtedy prezentowałby niespójną postawę względem swoich przyjaciół. Dodatkowo lepiej się nam pracuje z ludźmi, których lubimy. Realny wpływ na wygląd zespołu i wzrost firmy przekłada się na zwiększenie przywiązania pracownika do organizacji.