Wpływ technologii na biznes jest ogromny. Jednak warto zastanowić się nad problemami, które pojawiły się wraz z jej dynamicznym rozwojem. Każde pokolenie pracowników ma inne potrzeby i rolą liderów jest to, aby pomógł je zaspokoić. Sprawdź opinie ekspertów przed HR CHALLENGE POLAND 2023
Transformacja kompetencji to wyzwanie
Jak aktualnie lider może wspierać organizację w procesie transformacji kompetencji?
– Trend digitalizacji na stałe wpisał się w DNA organizacji i nadal dominuje rynek pracownika – zauważamy trudności w pozyskaniu potrzebnych kompetencji, i to nie tylko tych cyfrowych. Rola liderów organizacji w zarządzaniu kompetencjami staje się teraz niezmiernie ważna. Jednak ta rola ulega obecnie mocnej zmianie. Pandemia zmieniła hierarchię wartości pracowników, a każde z 4-rech pokoleń, które są aktualnie obecne jest na rynku pracy patrzy na świat inaczej, ma inne potrzeby – mówi Anna Kępka, Project Manager w braveconferences
braveconferences to organizator eventu HR CHALLENGE POLAND 2023, który już 8-9 marca w Warszawie. Jednak już teraz, dzięki ich inicjatywie, możemy poznać opinie ekspertów o wpływie digitalizacji na firmy. Jak uzupełniać w organizacji brakujące kompetencje i jak zarządzać tymi, które już pozyskaliśmy? Co myślą o tym eksperci rynku?
Priorytety? Rozwój i wellbeing
Co jest potrzebne do rozwoju? Dobre samopoczucie. Pracownik, który nie jest w najlepszej kondycji, martwi się lub stresuje, będzie mieć problem z postawieniem kolejnych kroków w rozwoju. Dlatego organizacje powinny zadbać o wellbeing w swoich zespołach.
Jak proces digitalizacji zmienia zespoły?
– Rozwój technologii, pandemia, zmieniające się oczekiwania konsumentów – to wszystko sprawiło, że transformacja cyfrowa w ostatnich latach zdecydowanie przyspieszyła. Naukowcy wskazują, że nawet o 4-7 lat! Co to oznacza dla zespołów? Potrzebę stałego rozwijania swoich kompetencji. Dla naszego biznesu jest to kluczowe z perspektywy budowania kultury innowacji i tworzenia przewagi konkurencyjnej opartej na wiedzy. W TVN WBD na bieżąco analizujemy nasze potrzeby biznesowe i kierunki rozwoju, a także oczekiwania pracowników w kontekście zachodzących zmian – szukamy nowych możliwości i tworzymy środowisko pracy, w którym rozwój i wellbeing stanowią priorytet. W tym celu m.in. podpisaliśmy Kartę na Rzecz Rozwoju Kompetencji Przyszłości Fundacji Digital Poland – mówi Agnieszka Maciejewska z TVN WARNER BROS, DISCOVERY
Zaufajmy starszym pracownikom
Warto pamiętać, że każdy członek zespołu jest jego ważną częścią. Właśnie dlatego dobrą praktyką jest dialog, niezależnie od stażu pracownika. To może przynieść jeszcze lepsze efekty u doświadczonych specjalistów.
Jak zarządzać kompetencjami pracowników ze starszych pokoleń?
Czego firmy potrzebują dziś od swoich liderów aby jutro mieć sprawnie i skutecznie działające zespoły?
– Zarządzanie kompetencjami osób ze starszych pokoleń to zarządzanie ludźmi, którzy z dużą dozą prawdopodobieństwa mają znacznie większe doświadczenie życiowe i zawodowe niż osoby nimi zarządzające. Czy możemy oczekiwać, iż nasz „senior” podniesie swoją wydajność o 15%? Mało prawdopodobne. Nie dlatego, że nie chce, po prostu pesel mu nie pozwala. Ale wysoce prawdopodobne jest to, że powie nam jak to zrobić. Kluczem do sukcesu jest utrzymanie motywacji. A to nie będzie łatwe. Optymalnym wydaje się, aby w jakiś sposób zaimponować naszemu „seniorowi”. Ale jak to zrobić, skoro człowiek widział praktycznie wszystko? Z innej strony – co widział najrzadziej? No właśnie – najrzadziej widział zainteresowanie swoimi kompetencjami i swoim doświadczeniem. Najczęściej widział managerów, którzy wiedzą lepiej i nie muszą nikogo pytać o zdanie. Chcesz zaimponować „seniorowi”? Zapytaj go o jego doświadczenie. Skorzystaj z jego rad. Pokaż mu, że jego zdanie – zdanie pracownika – też się liczy. Że jest ważne – mówi Wojtek Zaręba, niezależny ekspert
Firmy potrzebują liderów. Większość tak twierdzi. Niewiele to robi. Jaki powinien być ów lider?
– Taki, któremu zespół ufa. Potrzebuje lidera, który zna mocne i słabe strony swoich współpracowników, lidera, który dba o rozwój ich kompetencji, lidera, który na bieżąco komunikuje się ze swoim zespołem, lidera, który ich motywuje, wreszcie – lidera, który stworzy im przestrzeń, w której będą mogli się wykazać kreatywnością, decyzyjnością i zaangażowaniem. To bardzo trudne zadanie, ale szczerze sobie i Państwu życzę pracy z takimi ludźmi – mówi Wojtek Zaręba, niezależny ekspert
HR CHALLENGE POLAND 2023
Eksperci HR, networking i 2 dni pełne bezcennej wiedzy – to czeka na uczestników czwartej edycji HR CHALLENGE POLAND. Zapisując się z hasłem: HRlink otrzymasz 15% rabatu.
HRlink jest patronem medialnym wydarzenia.