Świat nieustannie się zmienia, a wraz z nim rynek pracy. Konsumenci stali się sojusznikami firm, którzy dokonują wyborów w zgodzie ze swoimi wartościami. W podobny sposób należy postrzegać osoby aplikujące na stanowiska w naszych firmach. Dlaczego każda rekrutacja oznacza partnerstwo?
Kandydaci aplikujący do firm przestali być jedynie liczbą nadesłanych CV do bazy. Organizacja, która potrafi przeprowadzić dobry proces rekrutacyjny, może zyskać wielu sprzymierzeńców pomagających budować jej markę. Dlatego możemy mówić, że jest to ewolucja kandydata w partnera firmy.
Ogłoszenie zaproszeniem do współpracy
Digitalizacja zrewolucjonizowała rynek pracy. Firmy wykorzystują możliwości i narzędzia do wyszukiwania odpowiednich kandydatów m.in. poprzez publikację ofert pracy w sieci, a poszukujący przemierzają internet, aby znaleźć odpowiedniego pracodawcę.
Umieszczenie ogłoszenia w sieci to zachęta do nawiązania relacji między firmą a kandydatem. Konkretne opisy pracodawcy i procesu rekrutacyjnego oraz jasno określone stanowisko i obowiązki to szansa na przyciągnięcie uwagi, ale również zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Jeżeli nie w tym momencie, to nigdy – kandydat drugi raz nie otworzy naszej oferty.
Co zrobić, aby kandydat stał się partnerem?
Kiedy proces tworzenia ogłoszenia zbliża się ku końcowi, pojawiają się wątpliwości, czy przyniesie oczekiwane rezultaty. Jak zwiększyć swoje szanse na zainteresowanie kandydata i zyskanie partnera? Eksperci zwracają uwagę na rolę, którą mogą odegrać osoby już zatrudnione w firmie.
– Dobre ogłoszenia powinniśmy tworzyć w ramach ko-kreacji, zapraszając obecnych pracowników do jego współtworzenia albo chociaż recenzji. Tutaj świetnie mogą sprawdzić się seniorzy, którzy stanowią świetnych facylitatorów trafności i atrakcyjności ogłoszenia. Nie bójmy się zapytać, czy zgłosiliby się do takiej pracy. Pytajmy ich o poprawki, w końcu to oni często znacznie lepiej od hiring managera znają specyfikę i wyzwania codziennej pracy. Są też w stanie łatwiej wskazać nam przewagi konkurencyjne – mówi Agnieszka Maj-Pelczar, ekspertka HR, którą gościliśmy podczas jednego z webinarów HRlink i Goldenline w 2022 roku.
Nie tylko oferta pracy
Kandydat jest zainteresowany udziałem w rekrutacji. Jaki będzie jego następny krok? Zapewne otworzy nowe okno w przeglądarce i zacznie szukać informacji o firmie. Przejrzy profile pracodawców w mediach społecznościowych, zapozna się z opiniami innych użytkowników i pracowników. Zapozna się z opisami udostępnianymi przez potencjalnego pracodawcę i przemyśli, czy wszystko mu odpowiada.
Zaktualizuj informacje o firmie
Dlatego tak ważne jest, żeby na profilach pracodawców i stronach internetowych wszystkie zakładki były zaktualizowane i przejrzyste. Dopasowane rozmiarami grafiki, opinie pracowników, opis firmy i główny cel jej działań to – obok produktu – kwestie, które tworzą następne doświadczenia kandydata z firmą.
Po zapoznaniu się ze stronami przedsiębiorstwa kandydat może nie zaaplikować do niego, ale kiedy usłyszy, że znajomy znalazł ogłoszenie firmy w sieci, to nie podważy profesjonalizmu pracodawcy i nie zniechęci kolejnego potencjalnego partnera.
Feedback to fundament
CV kandydata jest już w systemie lub skrzynce rekrutera. Aplikujący czeka z nadzieją, że dostanie odpowiedź, ale ta nie przychodzi. Po kilku miesiącach dostaje automatyczną wiadomość e-mail, że firma XYZ dziękuje za aplikację i poświęcony czas na aplikację, ale niestety po zapoznaniu się z jego kwalifikacjami, nie mogą zaoferować zatrudnienia.
Takie nieprofesjonalne podejście psuje opinię w oczach kandydata (partnera), ale również prowokuje do podzielenia się negatywnymi doświadczeniami w sieci. Osoba, która zaaplikowała na ogłoszenie, nie dostała wcześniej nawet krótkiej informacji, że jej CV zostało dostarczone do rekrutera, a kiedy już o tym zapomniała, nagle otrzymała wiadomość o odrzuceniu.
Doceniaj starania kandydata
Feedback na każdym etapie rekrutacji jest niezwykle istotny. To oznaka uczciwego i profesjonalnego traktowania oraz okazanie szacunku. Rekruter nie jest jedyną osobą, która inwestuje swój czas w procesie rekrutacji. Lepiej poinformować – wraz z konstruktywnymi podpowiedziami – o odrzuceniu kandydatury, niż nabrać wody w usta i udawać, że nic się nie stało.
Rozmowa rekrutacyjna a emocje
Rekruter zaprosił kandydata na rozmowę rekrutacyjną. Niezwykle ważna staje się kwestia emocji – kandydat może przygotować się do spotkania najlepiej jak potrafi, ale zawsze będzie zdenerwowany lub stremowany. Dlatego należy zadbać o odpowiednią atmosferę, która musi być profesjonalna, ale jednocześnie jak najbardziej komfortowa.
Jak zniwelować napięcie w czasie spotkania z kandydatem?
Można o to zadbać w rozmowie o terminie spotkania instruując, jaki będzie jego harmonogram, z kim się spotka i co powinien przed nim przygotować. Rekruter nie poniesie kosztów, a kandydat może się trochę uspokoić. Obu stronom zależy na tym, aby wszyscy zainteresowani dobrze zaprezentowali się w trakcie spotkania. Takie elementy jak omówienie doświadczenia nowego partnera, wartości firmy czy charakterystyka stanowiska muszą zostać poruszone w rozmowie, ale można sprawić, że będzie znacznie efektywniejsza dla wszystkich.
– Uważam, że promowany przez wiele lat wywiad strukturalizowany pozbawił nas pewnej spontaniczności i naturalności relacji z przyszły pracownikiem na poczet pieczołowicie wypełnionych formularzy i zadawania wszystkich pytań w określonej kolejności. Naturalność to podążanie za kandydatką i kandydatem, poruszanie ważnych dla nas kwestii wtedy, kiedy same pojawiają się w rozmowie. To opowiadanie o firmie, wartościach i benefitach zawsze w kontekście do tego co mówi druga osoba i z uwzględnieniem jej motywacji. Odejdźmy od suchych regułek o „młodym i dynamicznym zespole” i mówmy jak jest – mówi Karolina Kwaśniewska, Recruitment Manager firmy Future Processing.
Szczerość i szacunek dla kandydata
W rozmowie kandydat słyszy o czasie w jakim otrzyma odpowiedź z decyzją o podjęciu lub braku współpracy. Odebranie połączenia od przedstawiciela firmy to najbardziej emocjonujący moment w całym procesie rekrutacji. Niezależnie od decyzji trzeba zrobić wszystko, aby okazać szacunek do starań kandydata.
W przypadku propozycji nawiązania współpracy należy przedstawić propozycję wynagrodzenia oraz przedstawić następne etapy procesu onboardingu – wszystko co związane z narzędziami do wykonywania pracy na nowym stanowisku, warunki umowy, kiedy zostanie nawiązany kolejny kontakt i kto zgłosi się do kandydata. Jeżeli propozycja zostanie przyjęta to bezcenny będzie feedback związany z procesem rekrutacji. W przypadku odmowy warto poznać powody takiej decyzji partnera.
Pamiętaj o udzielaniu wskazówek
Kandydat jest naszym partnerem również w momencie przekazywania negatywnej decyzji. Należy docenić zaangażowanie, starania i poświęcony czas. W rozmowie powinny zostać wytłumaczone powody odrzucenia kandydatury na ostatnim etapie procesu, ale konieczna jest konstruktywna opinia i porady, które mogą zwiększyć szanse kandydata w przyszłości.
Relacja partnerska
Te wszystkie czynniki pokazują, że w rekrutacji firma pozyskuje z kandydata partnera. Z obu stron powinien pojawiać się szczery i konstruktywny feedback. Starania, po których obie strony nie otrzymają korzyści w postaci wskazówek są czasem często straconym. Brak otwartej komunikacji i konkretów oraz domysły to najgorsze, co może spotkać firmę i aplikującego w rekrutacji.
Buduj mosty z kandydatami
Wspólne doświadczenia, pozytywne i negatywne, niosą ze sobą ogromną wartość. Oprócz poznania siebie i swoich wartości, obie strony zyskują cenny kontakt, który w przyszłości może zaprocentować. Dlatego tak ważne jest to, żeby w obecnych czasach traktować się tak, jak samemu chce się być traktowanym – jak partner, a nie z góry. Urażony kandydat może przynieść szkody firmie, a firma bez uzyskanego feedbacku będzie popełniać te same błędy. Kluczem jest współpraca.
ATS baza kandydatów Candidate Experience e-book employee experience employer branding feedback goldenline HR hr business partner hrlink hrwspiera informacja zwrotna kandydat kariera konferencja konferencja hr konkurs konkurs hr marka pracodawcy marketing multiposting ogłoszenie o pracę onboarding outplacement people innovation polecenia pracownicze poradnik hr praca raport raport hr rekrutacja rekrutacja online rekrutacja zdalna rekruter rekruterka skuteczna rekrutacja sourcing system ATS system do rekrutacji system rekrutacyjny trendy hr webinar webinar hr wydarzenia