Czy pracownicy są i będą w najbliższych miesiącach w centrum uwagi pracodawców? Coraz bardziej. Poznaj tekst z raportu People Trends 2026 autorstwa Borysa Zielińskiego z HRlink
Wewnętrzny Employer Branding nie będzie już tylko po to, aby dbać wyłącznie o zadowolenie osób, jakie zatrudniamy, ale także po to, by powstrzymywać ewentualne odejścia pracowników. Dbałość o doświadczenia pracownika będzie stawać się coraz istotniejsza. Dane z naszego systemu ATS HRlink potwierdzają, że rekrutacje, w których używamy poleceń pracowników, są jednym z najskuteczniejszych. Zarówno pod względem otrzymania dopasowanych kandydatów, jak i późniejszej decyzji o zatrudnieniu. Po prostu, jak mawia moja koleżanka Alina Michałek: talenty przyciągają talenty.
Rekrutacja z zespołem
Musimy pamiętać, że nawet najlepszy, czy to pod względem benefitów, czy wynagrodzenia, program poleceń nie sprawi, że nasi ludzie zaczną polecać firmę. Potrzeba do tego autentycznego zaangażowania i zadowolenia pracowników. To właśnie te czynniki będą się przekładać na efektywność programu poleceń i inne aspekty funkcjonowania organizacji, w tym rekrutacje. Informacja o rekrutacji na podobne stanowisko umieszczona na osobistych profilach społecznościowych, czy wykorzystanie prywatnych profili pracowników, będą budować autentyczny Employer Branding. Do tego jednak musimy zapracować na taką możliwość codzienną pracą nie tylko w obszarze HR czy marketingu. Ale przede wszystkim na poziomie bezpośredniego przełożonego.
Pracownik w centrum uwagi
Za kilka lat pracownik będzie kluczowym interesariuszem działań każdej organizacji, która myśli o swoim rozwoju i długofalowym sukcesie. Zmiany na rynku pracy spowodują, że ludzie w naszej organizacji często będą pracować, bądź współpracować z naszą firmą. Jednak firmowy “core”, czy rdzeń będzie dalej koncentrować się na wyznaczonych zadaniach. Możliwe, że nie będą one ujęte tak jak dzisiaj w silosach. Praca będzie opierać się na współpracy wielozadaniowych zespołów, rozwiązujących realne problemy biznesowe lub np. trudności zauważane przez klientów. Każdy z nas podejmie decyzję o tym, w jakiej formule, w jakim czasie i w jakim miejscu będzie pracować. Efekty naszych działań i niedobór specjalistów po prostu spowodują, że wysoko wykwalifikowany specjalista będzie firmowym skarbem.
Ludzie w firmie są najważniejsi
Oprócz działań związanych z rekrutacją, czy Employer Brandingiem będziemy równie mocno dbać o utrzymanie i rozwój pracowników. Już nie rekruterzy, nie działy HR, ale managerowie i team liderzy zespołów projektowych będą szukać osób do swoich zespołów. Czasem będzie to krótki projekt, czasem współpraca długoterminowa, innym razem – znana nam dzisiaj forma umowy o pracę czy kontraktu B2B. Na pewno ta swoista rynkowa walka o talenty i doświadczonych ekspertów spowoduje, że takie pojęcia jak candidate experience czy Employer Branding będą nie tylko standardem, ale swoistym MVP każdego procesu. Ludzie, których będziemy szukać, polecać czy zapraszać do współpracy będą decydować o wyborze współpracy nie tylko na podstawie kryterium dochodowego, ale również czynników związanych z well–beingiem, charakterem pracy etc. Jednak niezależnie od czasu, nie zmieni się jedno: dobry pracownik to zawsze będzie skarb.
Borys Zieliński – HRlink. Tekst pochodzi z raportu HRlink i Goldenline People Trends 2026.