HRlink Blog

Jak efektywnie wykorzystywać posting w rekrutacji?

Podobnie jak większość obszarów w biznesie, branża rekrutacyjna rozwija się z duchem czasu. Rekruterzy coraz chętniej korzystają z narzędzi wspierających ich pracę i nowinek technologicznych. W branży rekrutacyjnej coraz częściej można się spotkać z pojęciami takimi jak sourcing i posting. Warto zatem wiedzieć, co się za nimi kryje i jak efektywnie pracować w świecie nowoczesnej rekrutacji.

Sourcing stanowi sedno rekrutacji w nowoczesnym ujęciu: to identyfikacja, pozyskiwanie i angażowanie kandydatów, czyli wszelkie czynności prowadzące do tego, że potencjalny kandydat będzie aktywnym uczestnikiem rekrutacji — zmotywowanym do udziału w procesie i do podjęcia pracy w danej firmie. Kwestia budowania zaangażowania kandydata już na starcie jest tutaj kluczowa.

Posting — najpopularniejszy sposób pozyskiwania pracowników

Szczególnie ważnym elementem sourcingu jest posting, czyli publikowanie ogłoszeń o pracę online, w różnych miejscach i często z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi.

Dlaczego warto zadbać nie tylko o stosowanie postingu, ale przede wszystkim o jego efektywność? Liczby mówią same za siebie. Z ankiety HRLink.pl, przeprowadzonej wśród naszych klientów wynika, że:

posting to główne źródło pozyskiwania kandydatów dla ponad 60% z nich, w tym dla 40% firm z branży IT.

Obszary, w których ponad 70% firm z różnych branż poszukuje kandydatów, przede wszystkim przez posting, to najczęściej: produkcja, sprzedaż, obsługa klienta i bankowość, ale też dziedziny takie jak budownictwo, logistyka czy administracja.

A jak to wygląda od strony kandydata?
Goldenline podaje:

  • pożądani na rynku specjaliści z różnych branż otrzymują nawet 102 oferty pracy rocznie — to niemal jedna propozycja co 3 dni!
  • co jest głównym powodem braku zainteresowania ofertą już na starcie — większość kandydatów mówi o braku konkretnych informacji, szczególnie takich jak: rodzaj umowy, zakres obowiązków czy wynagrodzenie. To ostatnie ma ogromne znaczenie choćby w branży IT. Wielu specjalistów nawet nie spojrzy na ofertę, w której nie jest podane oferowane wynagrodzenie, tymczasem w Polsce tylko 13% ogłoszeń zawiera tę informację.

Jak zatem efektywnie wykorzystywać posting w rekrutacji?

Działaj szybko i kompleksowo (i z wykorzystaniem zdobyczy technologii)

Wspomnieliśmy już, że posting — zwłaszcza w formie publikacji ogłoszeń online — to najbardziej skuteczne źródło pozyskiwania kandydatów. Przygotowanie naprawdę dobrego ogłoszenia o pracę to trudne zadanie, ale zarazem to dopiero połowa sukcesu. Trzeba je jeszcze opublikować w odpowiednich miejscach, co bywa żmudne i czasochłonne. Jednak wcale nie musi tak być!

Żeby efektywnie rekrutować specjalistów w dzisiejszym świecie, nie ma innego wyjścia: trzeba działać szybko i wielokanałowo.

Na szczęście nie trzeba już spędzać całego dnia na publikowaniu ogłoszenia pod to samo stanowisko na różnych portalach, wszędzie konfigurując je od nowa i żmudnie klikając przez kolejne etapy.

Nowoczesne technologie wychodzą naprzeciw potrzebom rekruterów dzięki systemom ATS:

  • Służą one do multipostingu ogłoszeń, czyli ich automatycznej publikacji w wybranych miejscach,
  • oferują prowadzenie własnej bazy CV online,
  • usprawniają cały proces rekrutacji, a nawet ułatwiają pracę w obliczu RODO 🙂

Dzięki multipostingowi publikacja ogłoszeń staje się przyjemnością — wystarczy kilka kliknięć i Wasze ogłoszenie może się znaleźć na kilku czy nawet kilkunastu portalach, a spływające CV będą trafiać w jedno miejsce ze wskazaniem ich źródła.

Dzięki systemowi ATS praca rekrutera staje się znacznie przyjemniejsza i pozostawia dużo więcej czasu na kontakt z kandydatami czy kreatywną pracę nad jakością ogłoszeń.

Wyróżnij się w tłumie

Wiemy już, że praktycznie wszyscy kandydaci dostępni na rynku są wręcz zalewani ofertami pracy i mogą w nich swobodnie przebierać. Zdecydowana większość ogłoszeń nie przykuwa ich uwagi na dłużej, a już na pewno nie zachęca do wysłania CV. Gdyby nie logo czy nazwa firmy, pomiędzy wieloma ogłoszeniami nie widzieliby w zasadzie różnicy. Tym istotniejsze staje się stworzenie ogłoszenia na swój sposób unikalnego, które trafi dokładnie do naszej grupy docelowej. Nie zawsze musi to oznaczać wyszukane grafiki czy (zwykle niepożądany) przerost formy nad treścią… ale o samej treści więcej w kolejnym punkcie.

Postaw na konkret

Jakie ogłoszenia często najbardziej odstraszają kandydatów? Te, które swoją formą i ilością prezentowanych treści przypominają esej czy wyjątkowo szczegółowy opis stanowiska. Paradoksalnie nieraz trudno wyłuskać z nich tych kilka prostych informacji, które najbardziej interesują potencjalnego kandydata.

W branży IT będą to głównie: wykorzystywane technologie, najważniejsze zadania, forma współpracy, sprzęt udostępniany pracownikom i oczywiście oferowane wynagrodzenie.
W przypadku produkcji mogą to być proponowane stawki, benefity, dofinansowanie posiłków czy dojazd do pracy.

W każdej branży warto dowiedzieć się, na jakich informacjach najbardziej zależy kandydatom i umieścić je w ogłoszeniu w możliwie zwięzłej formie.

Pamiętaj o grupie docelowej

Żeby stworzyć naprawdę skuteczne ogłoszenie, trzeba dobrze znać grupę docelową i dostosować do niej nie tylko zawarte w ofercie informacje, ale też sposób ich przekazywania (język, słownictwo branżowe itp.) i same kanały komunikacji.

Świetnym źródłem inspiracji mogą być sami pracownicy firmy — warto czasem spytać ich o to, co jest dla nich najważniejsze w pracy, jakich informacji poszukiwaliby w ogłoszeniu rekrutacyjnym i jak najłatwiej dotrzeć do kandydatów z ich branży. Dobra znajomość grupy docelowej to coś, co w rekrutacji trudno przecenić, a przydaje się ona nie tylko na etapie postingu, ale i w trakcie całego procesu.

Pracuj wydajnie dzięki analizie danych

Tym, co zdecydowanie zwiększa wydajność pracy w nowoczesnej rekrutacji i pozwala działać celowo i z sensem, jest analiza konkretnych danych.

Systemy ATS pozwalają nie tylko wygodnie publikować ogłoszenia i zbierać CV, ale też tworzyć raporty, dzięki którym poznajemy skuteczność źródeł i efektywność poszczególnych ogłoszeń. Dobrze skonfigurowany raport dostarczy nam odpowiednich danych — możemy na przykład dowiedzieć się nie tylko, ile CV spłynęło z danego źródła na wybrane stanowisko, ale też ile osób zaprosiliśmy do dalszych etapów rekrutacji i ile z nich zostało zatrudnionych. Z perspektywy firmy o wiele cenniejsze jest źródło, z którego spłynęło tylko pięć CV, ale zatrudniliśmy z nich dwie czy trzy osoby niż takie, gdzie pojawiło się aż 80 aplikacji, ale ostatecznie nie zatrudniliśmy nikogo.

W branży rekrutacyjnej doskonale wiemy, że miarą naprawdę udanej rekrutacji jest skuteczne przyciągnięcie najlepszych kandydatów i oczywiście zatrudnienie właściwych osób w odpowiednim czasie. Efektywne wykorzystywanie postingu ułatwi Ci osiągnięcie sukcesu, a multiposting zaoszczędzi wiele cennego czasu, co pozwoli Ci jeszcze lepiej zadbać o jakość rekrutacji i kontakt z kandydatem. Twoja praca stanie się tym samym o wiele przyjemniejsza!

Chcesz dowiedzieć się, jak system HRlink pozwala wygodnie publikować ogłoszenia i zbierać CV?

Zostaw swój kontakt — oddzwonimy do Ciebie!

Lepszy sposób na rekrutację

Kompleksowy system rekrutacyjny, który zapewnia wsparcie na każdym etapie Twoich rekrutacji.