Polecenia pracownicze to jeden z najbardziej efektywnych sposobów na odnajdywanie dopasowanych kandydatów. Jak zadbać o to, aby program nie tylko działał, ale przynosił wymierne efekty?
Planując wdrożenie programu poleceń pracowniczych warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:
- Czy moja organizacja jest na niego gotowa?
- Jaki jest cel programu?
- Kogo za jego pośrednictwem chcemy pozyskać do pracy?
- Kto ma nam pomóc w znalezieniu odpowiednich kandydatów?
- W jaki sposób zrealizujemy program poleceń pracowniczych?
- Jak wynagrodzimy pracowników za udział w tym projekcie?
- Co, kiedy i jak zakomunikujemy w organizacji na temat programu poleceń pracowniczych?
Dzięki odpowiedziom na te pytania jesteśmy na początku naszej drogi. – Talenty dobrze żyją z talentami. Jeśli mamy fantastycznego pracownika, to jest bardzo prawdopodobne, że w jego otoczeniu są podobni ludzie pasujący do naszej firmy. To tak naprawdę zasada win-win-win. Pracodawca zyskuje dobrego pracownika. Osoba z organizacji zapraszająca do organizacji trochę czuje się za niego odpowiedzialna, dostaje od organizacji nagrodę za swój wysiłek. Zaś z perspektywy kandydata ma on poczucie większego zaopiekowania. To także dowód od kolegi, czy koleżanki, że będzie pracować w firmie, która będzie dla niego odpowiednia – mówi Marta Partycka, ekspert ds. rekrutacji i doświadczeń kandydata w Nationale-Nederlanden.
Jak podkreśla Julia Pawłowska, Senior Talent Resourcing Specialist z CBRE Corporate Outsourcing, poszukiwanie dobrych źródeł do pozyskiwania kandydatów to jeden z ważnych celów HR w większości organizacji-Program poleceń jest dla nas szansą powiększenia naszego talent pool i dotarcia do kandydatów pasywnych, których nie przyciągnęłyby inne narzędzia sourcingowe. Dobrze skrojony program pomaga nie tylko samej firmie, ale także pracownikowi współkreować miejsce pracy, w jakim spędza kilka godzin dziennie i z którym wiąże swoją przyszłość zawodową na najbliższe miesiące bądź nawet lata. Za jego sprawą ma on możliwość wprowadzenia do firmy ludzi, których zna, lubi oraz ceni. Tutaj, dodatkowo mamy możliwość motywowania pracowników na początku ścieżki zawodowej. Dzięki udziałowi w tym przedsięwzięciu, zyskują oni większe poczucie sprawczości i realnego wpływu na organizację, co jest dla nich znacząca wartością.
Jak wystartować?
Planując wdrożenie programu poleceń musimy pamiętać też o tym, że sama organizacja musi być gotowa. – Nie w każdej firmie programy poleceń się sprawdzają. Z czego to wynika? Z kultury organizacyjnej, zaangażowania pracowników. Wyzwaniem jest także sytuacja, która jest w organizacji. Jeśli pracownicy nie czują się u nas komfortowo, to nie będą polecać dopasowanych kandydatów i angażować się w proces szukania swoich kolegów z pracy. Często mówi się o tym, że program poleceń pracowniczych to trochę papierek lakmusowy sytuacji organizacji. I tak po prostu jest. Niezadowoleni pracownicy nie będą polecać dobrych pracowników do organizacji, w której, delikatnie mówiąc, czują się niepewnie – uważa Alina Michałek, ekspertka HR z HRlink i Goldenline.
Projektując program poleceń warto pamiętać, że benefity dla polecających mogą być bardzo różne. Mogą to być:
- Dodatkowe pieniądze – wypłacane najczęściej w postaci premii, w określonych momentach po zatrudnieniu osoby poleconej (część po pierwszym miesiącu, część po okresie próbnym/kilku miesiącach)
- Specjalne dni wolne w podziękowaniu za polecenie zatrudnionego pracownika
- Dodatkowe kursy czy szkolenia realizowane ze środków firmy
- Karty podarunkowe, prezentowe o określonej wartości przekazywane podobnie jak pieniądze
Pamiętaj, że aby odnieść sukces rekrutacyjny dzięki programowi poleceń kwota gratyfikacji powinna być:
- Dopasowana do kosztów rekrutacyjnych i pozyskiwania kandydatów z innych źródeł
- Dopasowana do poziomu kompetencji poszukiwanych osób (im wyższe stanowisko/trudniejsze do pozyskania kompetencje, tym wyższa forma gratyfikacji)
- Transparentna i jasna dla wszystkich
- Atrakcyjna dla pracownika, który poleca nam zatrudnianą osobę
Jak odnieść sukces?
– Relacja pracownik-pracodawca, jak każda relacja, nawet w życiu prywatnym, wymaga czasu. Każda ze stron musi mieć możliwość do tego, aby się dobrze poznać. Podobnie jest z programem poleceń. Po pierwszym wdrożeniu powinniśmy zadbać o to, aby dokonać jego ewaluacji. Jedne rzeczy się sprawdzą, inne nie, co jest to całkowicie naturalną sytuacją gdy implementujemy nowe narzędzie. Program poleceń będzie dojrzewał, zmieniał się z czasem oraz dostosowywał się do kultury organizacji. Pamiętajmy zatem o analizie programu poleceń na bieżąco. Analiza źródeł pozyskiwania kandydatów czy sytuacja pozyskanych pracowników w firmie to podstawowe narzędzia, które pomogą nam analizować efektywność programu poleceń – wyjaśnia Julia Pawłowska z CBRE Corporate Outsourcing.
Jak podkreśla Marta Partycka z Nationale-Nederlanden z programem poleceń nie powinniśmy także przesadzać: – Z perspektywy działań HR powinniśmy zawsze zadbać o wyczucie zarówno w kontekście odpowiedniego dobrania komunikacji jak i także potrzeb, jakie mogą mieć pracownicy, którzy będą polecać nam swoich znajomych. Pamiętajmy, że przekonany i zaangażowany pracownik ma w czasach, gdy zaciera się granica między zdalną pracą a życiem prywatnym, szczególną moc. Zna organizację i potrafi polecić dopasowanego pracownika. Istotne jest też to, aby z perspektywy zespołów HR, szczególnie zadbać o polecaną osobę. Nawet, jeżeli jej kompetencje nie spełniają naszych oczekiwań, zadbajmy o feedback zarówno do pracownika, który go polecił, jak i do osoby, która zgłosiła się do zatrudnienia. To zawsze zaprocentuje w przyszłości i zbuduje most na ewentualną współpracę w przyszłości.
Pamiętajmy o danych osobowych
Tak jak w przypadku procesów rekrutacyjnych, tak i w poleceniach nie możemy zapomnieć o RODO. Proste rozwiązanie to skorzystanie z technologii, która umożliwia generowanie linków dla naszych polecających, aby łatwiej było im pokazywać nasze oferty i zapraszać osoby polecane. Wówczas osoba polecana w otrzymanym linku ma formularz aplikacyjny z obowiązkiem informacyjnym i zgodami. Tak rozwiązany proces daje pewność prawidłowego przetwarzania danych i zwyczajnie prostej realizacji procesu poleceń. Przecież nikt nie lubi nadmiernego klikania czy szukania ofert w gąszczu innych informacji.
Szukasz inspiracji do rozwoju? Weź udział w Letniej Akademii Rekrutacji HRlink i Goldenline.