Dobrze skrojone ogłoszenie to większa szansa na lepiej dopasowanych kandydatów, szybszy proces rekrutacji i w konsekwencji znalezienie optymalnego pracownika. Brzmi dobrze, prawda? Sprawdź, jak dobrze zacząć już na etapie anonsu rekrutacyjnego
Profesjonalnie przygotowane ogłoszenie ma przejrzystą strukturę, profesjonalną oprawę graficzną, dopracowaną warstwę językową i sprawdzoną np. szefem docelowego zespołu merytorykę. Skrupulatnie przemyśl nazwę stanowiska, by po pierwsze dobrze reprezentowała faktyczną rolę w firmie, a z drugiej strony dawała się łatwo znaleźć kandydatowi w wyszukiwarkach na portalach rekrutacyjnych.
Ogromną rolę odegra także opis wykonywanych na danym stanowisku obowiązków, przemyślana lista wymagań (ani za długa, ani za krótka) i sekcja oferowanych przez pracodawcę możliwości i benefitów. Ta ostatnia im bardziej rozbudowana – tym lepiej dla potencjalnego pracownika. Dobrego anonsu nie da się stworzyć bez sprecyzowania, czym jest EVP (Employee Value Proposition) reprezentowanej przez Ciebie firmy.
Bez tego się nie obejdzie
Przede wszystkim każde dobre ogłoszenie musi w wyczerpujący sposób spełniać wszystkie wymogi prawne. Tutaj nie może być mowy o niedociągnięciach czy odkładaniu tematu na później. Jako rekruter z pewnością świetnie orientujesz się w przepisach, które regulują m.in. zakazane elementy związane chociażby z dyskryminacją kandydatów i kandydatek pod względem płci, wieku czy religii. Jeśli masz wątpliwości, czy któryś z punktów Twojego ogłoszenia choćby w niewielkim stopniu narusza przepisy prawa pracy, to koniecznie skonsultuj treść z prawnikiem jeszcze przed publikacją anonsu.
Drugi kluczowy obszar to przetwarzanie danych osobowych osób, które zdecydują się na wzięcie udziału w prowadzonym przez Ciebie procesie rekrutacyjnym. Od momentu, kiedy wiosną 2018 roku weszły w życie nowe przepisy sformułowane w Ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych, również specjaliści w zakresie HR stanęli przed koniecznością zapoznania się i wdrożenia zasad, znanych potocznie jako RODO.
Zwróć uwagę, że nie chodzi tutaj tylko o wymóg uzyskania od aplikantów odpowiednich zgód. Jako osoba lub dział odpowiedzialny za procesy rekrutacyjne ciąży na Tobie obowiązek dopilnowania, by dane osobowe faktycznie były odpowiednio zabezpieczone i przetwarzane wyłącznie w dozwolonym zakresie i przez uprawnionych do tego pracowników. Optymalnym rozwiązaniem jest wykorzystywanie sprawdzonego systemu ATS takiego jak np. HRlink, którego twórcy w sposób ciągły dbają o zgodność wszystkich obsługiwanych przez aplikację procedur i etapów procesów rekrutacyjnych z obowiązującymi przepisami prawa. Pamiętaj również, że już samo przechowywanie danych osobowych spełnia warunki ich przetwarzania.
Jaka firma – takie ogłoszenie
Publikowane przez firmę ogłoszenia rekrutacyjne powinno być z nią spójne. Co to znaczy? Chodzi o to, że zarówno forma, jak i treść anonsów musi być dostosowana do charakteru, tożsamości i wartości, jakie wyznaje dana organizacja. Szczególną rolę odgrywa tutaj krótki opis, w którym firma przedstawia się kandydatom w ramach ogłoszenia o pracę.
Reprezentujesz przykładowo firmę prawniczą, szanowaną klinikę medyczną czy przedsiębiorstwo z branży finansowej? Tego typu przedsiębiorstwa muszą komunikować się z swoim otoczeniem biznesowym w określony sposób i dotyczy to również potencjalnych pracowników. Publikowane treści powinny być oparte na merytoryce i charakteryzować się odpowiedzialnością za słowo, powagą i dużym profesjonalizmem. Język wszystkich komunikatów powinien być stonowany i raczej wyważony. Niewskazane są tutaj elementy humorystyczne czy slangowe.
Z kolei branża kreatywna czy e-commerce, startupy, nowe technologie czy firmy marketingowe mają o wiele większą swobodę. Wychodzące z takich organizacji ogłoszenia o pracę powinny dobrać takie środki wyrazu, które w ciekawy sposób zaprezentują kandydatom swój styl i charakter. Ogłoszenie powinno wołać „Tacy właśnie jesteśmy!”, by kandydat mógł łatwo zdecydować, czy pasuje do potencjalnego nowego zespołu koleżanek i kolegów czy jednak niekoniecznie.
Wasza firma przywiązuje dużą wagę do określonych wartości? A może kierownictwo i pracownicy są mocno zaangażowani w społeczną odpowiedzialność biznesu i naprawdę macie się czym pochwalić na polu CSR? Zdecydowanie warto to pokazać już na pierwszym etapie rekrutacji!
Ogłoszenie dobrze dopasowane
Rekruterze zawsze przed napisaniem ogłoszenia o pracę starannie przemyśl, do kogo właściwie mówisz. Narzędziem, które może Ci pomóc w analizie jest stworzenie persony. Określ kluczowe cechy Twojego idealnego kandydata, zastanów się, na jakim jest etapie drogi zawodowej, co dla niego może być ważne, jaki styl komunikacji najlepiej do niego lub niej trafi. To bardzo ułatwi Ci ubranie w słowa treści, którą chcesz przekazać w anonsie rekrutacyjnym.
Jeśli szukasz pracownika na wysokie stanowisko np. seniora lub osoby do zarządzania, to szczególną uwagę zwróć na opis zakresu obowiązków. Osoby na tym etapie swojej kariery zwykle nastawione są na szukanie interesujących wyzwań – staraj się je podkreślić prezentując wakat. Nie bój się używać specjalistycznych terminów i branżowych skrótów – Twój potencjalny kandydat to doświadczony i wykwalifikowany członek zespołu i tak właśnie chce być traktowany. Bądź jednak ostrożny i dwa razy upewnij się, że nie popełniłeś w ogłoszeniu błędu np. w nazewnictwie czy wykorzystywanych technologiach. Odbiorca z pewnością to wyłapie!
Z kolei przy rekrutacjach kierowanych do stanowisk juniorskich i młodszych specjalistów – a zwłaszcza do stażystów i praktykantów – możesz, a nawet powinieneś postawić na większy luz w komunikacji. Przypomnij sobie charakterystykę pokolenia Z. Na pewno takie osoby docenią duża transparentność, otwartość i elastyczność pracodawcy. Młoda grupa docelowa daje też duże pole do popisu w zakresie mocno niesztampowych i kreatywnych ogłoszeń. Bądź oryginalny!
Ogłoszenie na piątkę z plusem
Dobry to dla Ciebie za mało? Chcesz, żeby Twój anons był jeszcze bardziej skuteczny, ciekawy i przyciągający kandydatów? Gratulujemy postawy i zmotywowania! Poniżej kilka propozycji podniesienia Twojego ogłoszenia o pracę na jeszcze wyższy poziom:
- Podaj wynagrodzenie – tak, zdajemy sobie sprawę, że to trudny temat i zakomunikowanie konkretnych kwot na tym etapie często nie jest możliwe. Nie zmienia to jednak faktu, że transparentność płacy to istotny trend i oferowany przez pracodawcę przedział pensji (tzw. widełki) będą coraz częściej pojawiały się w ogłoszeniach – zwłaszcza wśród firm, które nie mają się czego wstydzić w zakresie kwestii finansowych.
- Określ etapy procesu rekrutacyjnego i przewidywany czas – to duży ukłon w stronę potencjalnych kandydatów, którzy na pewno docenią, że traktujesz ich po partnersku.
- Wideo jako narzędzie rekrutacyjne – specjaliści w zakresie Employer Brandingu są zgodni, że dodanie krótkich filmów do ogłoszeń to dobry pomysł. Ważne jednak, by było to wideo stworzone właśnie z myślą o kandydatach – może pokazywać proces rekrutacji, przedstawiać kulturę pracy, przybliżać benefity albo oddawać głos samym pracownikom, którzy prezentują swoje spojrzenie na kulturę organizacyjną czy atmosferę w firmie.
- Otwarcie na różnorodność – jeśli jest to zgodne z DNA Twojej firmy, to warto już na starcie zagwarantować, że nikt nie będzie dyskryminowany ze względu na swoją płeć, orientacje seksualną, wiek, religię czy jakikolwiek innych czynnik, który nie wpływa na wykowywana pracę.
Chcesz być na czasie z trendami w świecie HR? Śledź nasz blog – zajrzyj także na blog HR Goldenline.
Szukasz kolejnych inspiracji? Zajrzyj do e-booka Lepszy HR – a także do raportu Idealny Onboarding