O tym, że trudno dzisiaj znaleźć dobrego pracownika wie niemal każda osoba prowadząca procesy rekrutacyjne, bez względu na wielkość firmy, czy też branżę. Stawiając przed sobą pytanie, gdzie szukać pracowników rekruter musi wykazać się dużą inicjatywą. Ponadto musi on stale szukać sposobów na dotarcie do tych wartościowych osób. Tylko nieco ponad 30% kandydatów aktywnie poszukuje pracy – wobec tego strategie rekrutacyjne dalece wybiegają poza standardowe publikowanie ogłoszeń i oczekiwanie na aplikacje. Poniżej znajdziecie kilka porad co zrobić, gdy spływ na nasze ogłoszenie jest zerowy, a my wciąż szukamy i szukamy… Zatem, gdzie szukać pracowników?
1. Uruchom i w pełni wykorzystaj własną sieć kontaktów.
Pamiętaj, że Twoi znajomi to też pracownicy, a z kolei ich znajomi to Twoja potencjalna baza kandydatów. Podpytaj więc swoich przyjaciół, czy nie mogą kogoś polecić. Dodaj w mediach społecznościowych informację, kogo szukacie – poproś swoich znajomych o lajkowanie i udostępnianie. Dzięki temu ich znajomi łatwiej będą mogli zauważyć Twoje ogłoszenie.
2. Nie skupiaj się tylko na swojej lokalizacji.
Według raportu Antal, aż 70% specjalistów i managerów rozważa relokację w przypadku otrzymania atrakcyjnej oferty pracy. Jeśli więc w danej lokalizacji nie możesz znaleźć odpowiednich kandydatów, spróbuj w innych miastach. Praca w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, czy Łodzi może nie mieć znaczenia.
3. Zaangażuj obecnych pracowników do polecania kandydatów oraz do udostępniania postów lub ofert pracy.
Poleceni kandydaci najczęściej stają się dobrymi pracownikami. Wprowadź więc w swojej firmie system poleceń pracowniczych – nagradzaj Twoich ludzi i motywuj do wspólnego budowania organizacji.
4. Kandydaci, którzy nie poszukują aktywnie pracy, nie zobaczą Twojej oferty.
Wobec tego bądź obecny w miejscach, które skupiają osoby mogące być potencjalnie zainteresowane pracą w Twojej firmie. Są to, np. fora, grupy, stowarzyszenia itp.
5. Współpracuj aktywnie ze światem nauki, tj. szkołami, biurami karier, grupami i stowarzyszeniami studenckimi.
Dzięki takiemu podejściu nie tylko poprawi się Twój wizerunek pracodawcy, lecz również będziesz mieć wpływ na wyszkolenie odpowiedniej kadry.
6. Twoja baza — Twój skarb.
Prowadząc proces rekrutacyjny, na pewno kontaktujesz się z wieloma osobami – masz więc sporą bazę kandydatów. Po zakończonym procesie pozostań z nimi w kontakcie poprzez np. informowanie o nowych ofertach, wydarzeniach. Możesz również podejść do tematu od innej strony i zbudować własną społeczność, dzielącą się wiedzą.
7. Nie zapominaj o rekrutacji wewnętrznej!
Zanim wyjdziesz na zewnątrz z ofertą pracy, sprawdź, czy potencjał nie drzemie w pracowniku Twojej organizacji! Taka osoba zna już firmę, wobec czego jej okres wdrożenia znacząco się skróci.
8. Pracując w branży, wiesz kto jest Waszym konkurentem na rynku.
Prowadząc rekrutację, sprawdź więc co u nich słychać. Może przypadkiem akurat zakończyli projekt i kilku specjalistów jest dostępnych na rynku.
9. Mówiliśmy już o systemie poleceń pracowniczych. Nie ograniczaj się jednak tylko do tego.
Wprowadź również podobny system dla osób z zewnątrz. Pozwoli Ci to na znaczące poszerzenie bazy kandydatów, a koszty nagród szybko Ci się zwrócą.
10. Zainwestuj czas i już dziś zorganizuj programy stażowe i praktyki.
Dzięki temu sam wyszkolisz sobie takich pracowników, jakich potrzebujesz. Dodatkowo osoby po stażach są bardziej lojalne firmie, która się nimi zaopiekowała i chętnie wiążą się z nią na dłuższy czas.
11. Pokaż kim jesteście! Przedstaw swoją firmę od środka.
W jaki sposób? Możesz zaplanować dzień otwarty, nagrać film na temat pracy w Twojej firmie lub ludzi, którzy tworzą Twoją organizację. Pamiętaj też, że żyjemy obecnie w dobie social mediów – Twoja firma również musi być tam widoczna i budować candidate experience. Budowanie społeczności w mediach społecznościowych to jeden ze sposobów na nowoczesną rekrutację.
12. Wyszukaj niszowe, branżowe portale z Twojego „podwórka” i opublikuj tam ofertę pracy.
Takie portale często mają mniej wyświetleń, jednak osoby, które je przeglądają, pochodzą typowo z Twojej branży. Tu także możesz szukać pracowników.
13. Podpytaj pracowników, gdzie spędzają wolny czas, jakimi drogami docierają do firmy.
Rozwieś tam plakaty i zostaw ulotki. Potencjalni kandydaci również mogą tam zaglądać. Dzięki takiemu działaniu pokażesz, że jesteście na rynku.
14. Sourcing nie jest taki straszny, jak na pierwszy rzut oka wygląda.
Zapoznaj się z podstawowymi technikami i zasadami sourcingu, a następnie w pełni wykorzystaj dane, które znajdziesz w internecie. Będziesz zaskoczony, do jak wielu kandydatów uda Ci się w ten sposób dotrzeć.
15. Zrób rozpiskę wydarzeń branżowych, a następnie pojaw się na nich. Poznasz ciekawych ludzi, wśród których może się kryć Twój wyczekiwany przyszły pracownik!
Wiemy, że znalezienie idealnych pracowników nie jest łatwe i wymaga nie lada kreatywności. Niezależnie jednak od tego, czy zdecydujecie się poszukać talentu w swojej lokalnej społeczności za pomocą ogłoszeń prasowych lub przekazów ustnych, czy też może pójdziecie drogą online, pamiętajcie, by nie ustawać w poszukiwaniu nowych źródeł dotarcia do Waszych przyszłych współpracowników!